Blokering mellem cisterne og kumme på væghængt toilet

Hej, første post her…

Jeg har et væghængt geberit toilet, hvor vandet ikke længere løber fra cisternen til kummen, selv efter at jeg har fjernet skyllegarnituren og alt andet indmad. Jeg frygter, at der er kommet kalk “stykker” eller “flager” ned i røret mellem cisternen og kummen, da det er sket efter, at jeg har prøvet at rense cisternen for at få et bedre skyld. Ironisk nok.

Nogen forslag til, hvordan jeg fjerner blokaden i røret mellem cisterne og kumme?

Vh Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et 30 mm rør, hvis det er stoppet med kalk bliver jeg noget overrasket.

Hvis du er 100% sikker på ventilen der åbner mod toiletter og pakningen er taget op, kan du jo prøve at sætte det i blød med mere afkalker.
Virker det ikke må du have toiletskålen af for rengøring.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 31-07-2024 21:55:12

Det er et 30 mm rør, hvis det er stoppet med kalk bliver jeg noget overrasket.

Hvis du er 100% sikker på ventilen der åbner mod toiletter og pakningen er taget op, kan du jo prøve at sætte det i blød med mere afkalker.
Virker det ikke må du have toiletskålen af for rengøring.

Hej Superdiy, tak for svaret.

Jeg tror, det er kalkflager, der er røget ned i røret. Der var ret meget kalkaflejring i hele cisternen, da jeg åbnede op. Det er ikke helt stoppet til, vand løber ligeså stille igennem, men det er så stoppet, at vandet kommer tilbage op gennem skyllegarniturens overløbsrør, når jeg bruger et udtræk. Det kan også være, at det ikke er selve røret men rimmen rundt om toilettet, der er lidt stoppet til.

Da det løber kan jeg ikke rigtigt sætte det i blød med afkalker.

Har du nogle andre forslag? Jeg har prøvet med et rensebånd, men det kommer ikke rigtigt nogen vegne.

Vh Morten
Det har jeg godt nok aldrig oplevet, selv om jeg bor et af de steder i Danmark hvor der er mest kalk i vandet.

Afmonter kummen, og rengør. Det er trods alt en ret hurtig opgave.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 31-07-2024 22:07:33

Det har jeg godt nok aldrig oplevet, selv om jeg bor et af de steder i Danmark hvor der er mest kalk i vandet.

Afmonter kummen, og rengør. Det er trods alt en ret hurtig opgave.

Okay, har du i så fald andre forslag til, hvad der kan være galt, eller hvordan jeg skal diagnosticere  problemet? Jeg vil gerne gå langt for ikke at fjerne kummen, da det er det eneste toilet i huset, og det også skal på plads igen.

Vh Morten

Det tager maks 2 timer at afmontere, rengøre og montere igen. Sålænge kan i vel holde jer?

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 31-07-2024 22:18:18

Det tager maks 2 timer at afmontere, rengøre og montere igen. Sålænge kan i vel holde jer?

Ok, tak. Der er nok mest mine egne evner, jeg betvivler. Men det lyder som om, kummen skal ned fra væggen og renses.

Tak for hjælpen

Vh Morten 

Du kan jo prøve at kradse det ud, ved at rode lidt op under skyllekant med en skruetrækker eller lignende. Så kan du prøve med et bøjet stykke ståltråd nedefra og ind i røret. Det udmunder jo lige bag skyllekanten midt på. 
Det hele samtidig med at cisterne er fyldt med vand. 
Og husk at det er rent vand, så der er ingen "lorte problemer"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som opfølgning på denne tråd kan jeg bekræfte, at forbindelsen mellem cisterne og kumme var helt blokeret af kalkflager. Se det vedhæftede billede.

Løsningen var at tage kummen af og rense inlet.

Tak for hjælpen alle sammen.

Det var utrolig, men det kunne jo så sådan set heller ikke være endet.
Du huskede at smøre begge gummipakninger med sæbe så de glider nemt på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis