Ny terasse belægning, men hvilken?

Jeg skal have ny terasse belægning. Nu er der beton i form af en Herregårdssten look alike.....

Det er et ret stort areal på vel 100 kvm eller mere. Det består af en gang hen langs huset til indgangsdøren, skaber adgang fra begge sider, og med trappetrin i begge sider. Et større terasse areal, der delvist er overdækket og delvist ude i det fri. Plus en trappe opgang fra parkerings området. 

Der er altså en del frafik over arealet og året rundt. Derfor tænker jeg at træ er udelukket. Så er vi tilbage ved beton fliser og keramisk fliser. Beton bliver oftest lidt anløbet / kedeligt over tid....

Er der nogen der har erfaringer med keramisk have fliser?
De 2 cm tykke beregnet til at lægge på sand med 3mm fuge?
Hvordan er de at lægge, kræver en vådskærer til tilskæring, men hvordan ellers?
Hvordan er de at holde, kræver de noget vedligehold?

Og slutteligt, hvor finder man dem til fornuftige priser,  i Danmark eller evt Tyskland?

På forhånd tak for hjælpen 

MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at lave det i massive mursten ? 

Ser vildt flot ud når de slides efterhånden. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad med tegl? Det er i mine øjne den flotteste belægning du kan lave.

Jeg har for 6-8 år siden lagt en mindre terrasse med 50x50 keramiske fliser. Den største forskel på at ligge dem kontra betonfliser, er størelsen. Underlaget skal være rettet rigtig godt af for ikke der ligger et hjørne højere end de andre. Hvis man vasker dem med algefjerner, ser de fortsat ud som nye.

Selvbygger med stort S. 
Thomas_Mygind skrev den 31-07-2024 20:45:54

Hvad med brosten ?

Gerne, men det bliver en ret rustik terasse med mindre man finder smukt slidte brosten, ud over at bare materialeprisen løber meget stærkt plus at lave ordentligt brolægger arbejde nok kræver instruktion og træning....

MVH Njord
Superdiy skrev den 31-07-2024 22:04:01

Hvad med tegl? Det er i mine øjne den flotteste belægning du kan lave.

Jeg har for 6-8 år siden lagt en mindre terrasse med 50x50 keramiske fliser. Den største forskel på at ligge dem kontra betonfliser, er størelsen. Underlaget skal være rettet rigtig godt af for ikke der ligger et hjørne højere end de andre. Hvis man vasker dem med algefjerner, ser de fortsat ud som nye.

Tak for erfarings opdateringen.

Størrelsen 60x60 i keramisk kontra 50x50 i beton m en kant af kopsten er nok det jeg tænker i retning af. At nedlægge en 60x60x2 kontra en 50x50x5 er nok ret identisk da beton stenen trods lidt mindre størrelse vel er lidt tungere end keramikken..... men go pointe..... de keramisk håndteres nok sikreste med vacum håndtagene, som også anvendes ved lægning af 60x60 i fx bad.

MVH Njord
Annonce
Er blevet lidt varm på ideen om at lægge granitfliser....
Men hvordan lægges de bedst? Med afstand på 3mm som de keramisk fliser eller knas, helt sammen som beton ( ved der er de små definerede kontakt ribber på betonen der netop giver plads til fugesandet) ??

MVH Njord
njord skrev den 02-08-2024 09:36:21

Er blevet lidt varm på ideen om at lægge granitfliser....
Men hvordan lægges de bedst? Med afstand på 3mm som de keramisk fliser eller knas, helt sammen som beton ( ved der er de små definerede kontakt ribber på betonen der netop giver plads til fugesandet) ??

Det har jeg også overvejet, tror det holder sig pænt væsentligt længere og med mindre vedligeholdelse end beton.

Dog lidt dyrt, tror man lægger det med tynd fuge og bruger fint kvartssand.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg boede engang et sted hvor forrige ejer havde lavet en granit/natursten terrasse og havde fået den slebet/poleret til en virkelig flot overflade.

Desværre var terrassen frygtelig glat at gå på, når det regnede eller var fugtig.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skal ikke poleres blank og glat, men fremstå i det man kalder jetbrændt.... en svag nupret overflade....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også