Parasolfod vipper - hvordan fikses det?

Jeg har en parasolfod som egentlig fungerer fint bortset fra det, at selve cylinderen som parasollen står i, den vipper fra side til side. Det virker som om at den ikke er skruet ​godt fast i stenen. Der er måske 4-5mm frigang mellem stenen og kraven som ses på billederne.

Som det også ses på billederne, så vipper parasollen måske 5 grader fra side til side.

​Hvis jeg lyser ned i cylinderen kan jeg se, at der sidder en ​møtrik dernede. Så det burde kunne lade sig gøre at ​spænde den ind. ​Jeg har imidlertid ikke lige en topnøgle som kan dykke de 30-35cm ned i røret ​for at holde møtrikken.

Hvad gør man så?
Jeg har tænkt over at skære et stykke krydsfiner ud med to hulsave. En med stor diameter først ​til at ​lave en stor rund skive. Og dernest en hulsav med mindre diameter til at fjerne det indvendige. Så ​til sidst dele denne skive i to og sætter den ind i revnen mellem sten og rørets krave. Men så skal jeg på en måde holde den fast, så den ikke ryger ud.... ​Det kunne man måske klare med ​et spændebånd, men det er jo noget klodset....

Ideer modtages gerne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet, at se om der er en bolt, du kan spænde. ved at se på parasolfoden fra neden.

fase
Prøv lige at spænde fra undersiden før du køber noget skrammel hos tante hansen.
Normalt er det en bolt der er svejst fast i bunden af røret, som så spændes med en møtrik under granit blokken.

Selvbygger med stort S. 
S. Fabrin skrev den 31-07-2024 13:45:46

Har du prøvet, at se om der er en bolt, du kan spænde. ved at se på parasolfoden fra neden.

Den drejer bare rundt. 

Superdiy skrev den 31-07-2024 14:27:03

Prøv lige at spænde fra undersiden før du køber noget skrammel hos tante hansen.
Normalt er det en bolt der er svejst fast i bunden af røret, som så spændes med en møtrik under granit blokken.

Jep. Har prøvet. Den drejer bare rundt. 

Annonce
Så må du prøve at lyse ned i røret, og se om bolten også dtejer rundt der. I så fald skal det spændes med et topnøgjesæt. Har du ikke selv, så kan du måske låne hos naboen. Og så lige en nøgle der kan bruges til undersiden.

Søren O
Søren O skrev den 31-07-2024 16:28:32

Så må du prøve at lyse ned i røret, og se om bolten også dtejer rundt der. I så fald skal det spændes med et topnøgjesæt. Har du ikke selv, så kan du måske låne hos naboen. Og så lige en nøgle der kan bruges til undersiden.

Jeg har lyst ned i røret. Bolten drejer rundt der. Og jeg har ikke et topnøglesæt der er så langt. Der har naboerne heller ikke. T-hansens er heller ikk 35cm langt så vidt jeg kan se.

Ellers kan du måske holde den møtrik i bunden spændt fast med noget andet mens du strammer den i bunden.
En pind du kiler imellem røret og mørrriken måske?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis