Spartle skumtapet?

Jeg har lige overtaget et hus med en masse skumtapet. Det sidder rigtig godt fast. Jeg tænkte på om jeg kan spartle det ud, og lade væggene står råt eller måske male enkelte af dem? Hvilken spartelmasse vil I anbefale?

På forhånd mange tak

Lonnie
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro det kan give problemer. Har lige været medhjælper på et hus hvor vi strippede alle vægge for sav smuld tapet som var malet flere gange.
Den bedste metode er at ridse grundig i overfladen, holde væggen fugtig i et par timer. og så tage det af med spartel.
Jeg lavede et ridse værktøj ved at bruge en girafsliber jeg har. Et stykke krydsfiner med 4 - 6 skruer igennem og så lime det på slibepapir som er beregnet til det velcro fastgørelse ​som er på girafsliber. Det fungerer rigtig godt.
Vi fugtede væggen med en havesprøjte, ​og med vand med lidt sæbe i. Væggen må ikke blive tør igen, så selv ​under frokost pause, var der en der gik en tur med sprøjten. 
Der var også en der gik med en tapet ​damper, men det kan slet ikke være med i effektivitet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dit svar, Erik, sikke en god forklaring. Jeg havde ikke tænkt at pille det ned, fordi det sidder rigtig godt fast (og er på et ret stort areal), og jeg kan se, at man kan fuldspartle hessian, savsmuldstapet og andet, hvis bare det sidder godt fast.
Jeg må nok prøve mig frem, håbede bare, at nogen havde stået i det samme, så jeg kunne få råd.
Mvh Lonnie
Har skumtapet ikke sådan noget plastic i ​overfladen. Jeg ville være bange for at spartel ikke kan hæfte godt nok. Jeg ville tage det af.
Jo, det virker lidt plastic-agtigt.
Lonnie01 skrev den 31-07-2024 18:50:54

Jo, det virker lidt plastic-agtigt.

Så få det endelig væk før du kommer noget på.

Annonce
Altså det hele eller blot forhøjningerne?
Lonnie01 skrev den 01-08-2024 02:46:40

Altså det hele eller blot forhøjningerne?

Hvis det var mig villle jeg få det hele af. Det er rettidig omhu. 

Jeg har engang fuldspartlet et loft som faldt ned, fordi underlaget var kridtet så spartel ikke hang ordentligt fast. Det er ekstremt irriterende at have brugt lang tid på at lave arbejdet og så er det spildt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også