Kabler og stik til hvad?

Til de dygtige el og it folk👍🏻
Jeg har to kasser med kabler og stik til diverse “jeg husker ikke til hvad ting”. Jeg vil nødigt smide noget ud, som jeg kommer til at mangle. Kan jeg lægge billeder af tingene ind herinde, så jeg kan se, hvad der er til at smide ud?
Umiddelbart fungerer alle vore pc, printer, tv osv. jo uden disse kabler og stik. 

Når lysten driver værket
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til genbrug med det hele lidt strømkabler, printer og udgået neværk, lydkabler.
Strømkabler er altid vedlagt og resten er overtaget af ny teknoligi wifi m.m.
Tak for svaret. I en alder af 83 vil jeg gerne vide, hvad det er jeg smider ud. Kan godt læse mig til at det nyeste cath cable er cath7, men jeg har jo ældre tingi brug. Mit modem kører dog wireless og det næste bliver vel fiber…. Også hos mig.
Alligevel vil jeg gerne vide, hvad de forskellige kabler har været brugt til. Jeg er ikke vild med montører, som bare efterlader en stak kabler uden at fortælle om de skal bruges eller ej.
Jeg har vedhæftet billeder nummereret fra 1-12. Nogle numre er vist de samme kabler.
Er der nogen, der vil have ulejlighed med at fortælle, hvad kablerne er til og om jeg kan smide dem ud.
Hvis jeg bare havde gjort som larsen56 har skrevet, var opladning til mine gamle Nokiaer osv røget med ud. 

Når lysten driver værket
Smid nu skidtet ud sammen med de gamle nokia til genbrug.
2G og 3G nettet er så godt som udfaset.
Tak for svaret. Du er vist hurtig på aftrækkeren. Ved du at en håndværker Nokia kan sælges for en tusse ? Jeg beholder den, hvis jeg bliver så senil at jeg ikke kan bruge en smartphone🤔😖😆

Når lysten driver værket
@larsen56. Når jeg skrev at du er hurtig på aftrækkeren er det fordi jeg gerne vil vide, hvad de enkelte kabler  har været brugt til. At  Etherner kablerne kan ryge ud , kan jeg forstå, men når jeg skal se billeder fra mit SLR Kamera på tv har jeg brug for Scart stikket. Det samme for billede 11, som hører til min elektriske garnvinde. Nr. 9 hører så vidt jeg husker til enten scanner eller printer ?

Når lysten driver værket
Annonce
1 - 8 er alle forbindelses kabler fra computerstik på væggen og til computer. De hedder cat5 kabler. . De bruges også til forbindelser imellem modem og evt. fordeler hvor dit netværk kommer ind. Men da du kører wireles ( uden kabler) så skal de ikke bruges. Der er dog nogen af dem som lidt færre ledninger end de 8 så det er telefon stik
9 kan være tilslutning til printer men de kører jo ofte uden kabler.
10 ligner en lille antenne som kunne være fra noget modem til at sende signaler rundt wireles.
11 har du styr på men kunne godt ligne et skærm kabel
12 Er strømtilslutning med det specielle forlænger stik som sider i vaskemaskiner, og andre steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Forskellige enheder bruger de samme kabler og derfor kan det godt være du har nogle specielle apparater der bruger/har brugt kabler men ellers er et bud på kabel brug:

Kabel 1, 4, 5 & 7 er netværks kabler. Hvis du ikke har brug for den i nuværende opsætning kommer du nok heller ikke til at bruge men du kunne evt gemme 1 af kablerne ?
Kabel 2, 3 & 6 er noget telefon kabel - Muligvis fra noget gammelt (kablet telefon) modem. Jeg kan ikke forstille mig du skal bruge dem til noget
Kabel 8 er et netværk men ikke fuldt samlet - jeg vil tro det har medfølget til at sætte mellem 2 specifikke apparater og hvis det ikke er i brug ville det kunne smides ud.
Kabel 9 er et USB kabel af gammelt design. Det har sikkert fulgt med en printer engang ?
10 er en antenne som sandsynligvis har medfulgt et apparat for mange år for WIFI fx på en router - Hvis du ikke bruger antennen nu er vil jeg mene at den kan smides ud.
Kabel 11 er et kabel til en printer/scanner for ca 2-3 teknologier siden - Disse kabler er blevet faset ud selv på teknisk museum.
Kabel 12 er et strømkabel til en strømforsyning sandsynligvis til en laptop. Du har nok fået 2 kabler med til laptoppen for at kunne bruge det kabel der passede din stik bedst.

@ev elmand og Hensan
Dejligt at i ville svare på det som jeg spurgte om og brugte tid på at fotografere og nummerere. Min printer er over 12 år gammel, men købt spritny på et loppemarked. For 3 år siden. Det stammer fra et kendt firma, som åbenbart havde købt  for mange. Printeren, en HP DESKJET 4620 skal kables, men det kører jo nu., også med et firewire kabel. Vores 2 Samsung Smart TV  er også 7-8 år gammel og min Imac er fra 2010. Jeg bruger nu mest min ipad.
Derfor var jeg ikke med på bare at smide hele kassen til genbrug. Jeg ved da godt at der er en udvikling for elektronik ting der sker med rasende fart, men vi hverken streamer, gamer eller ser tv på vores computere, så derfor er vi ikke med på noderne.
Tak for jeres fine svar
Med venlig hilsen - Ingeborg 

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 31-07-2024 14:12:40

Tak for svaret. I en alder af 83 vil jeg gerne vide, hvad det er jeg smider ud. Kan godt læse mig til at det nyeste cath cable er cath7, men jeg har jo ældre tingi brug. Mit modem kører dog wireless og det næste bliver vel fiber…. Også hos mig.
Alligevel vil jeg gerne vide, hvad de forskellige kabler har været brugt til. Jeg er ikke vild med montører, som bare efterlader en stak kabler uden at fortælle om de skal bruges eller ej.
Jeg har vedhæftet billeder nummereret fra 1-12. Nogle numre er vist de samme kabler.
Er der nogen, der vil have ulejlighed med at fortælle, hvad kablerne er til og om jeg kan smide dem ud.
Hvis jeg bare havde gjort som larsen56 har skrevet, var opladning til mine gamle Nokiaer osv røget med ud. 
  1. Netværkskabel monteret med 8P8C modular stik (aka RJ45 i folkemunde) til at forbinde en router til en computer eksempelvis

2. Telefonkabel med 4P4C modular stik

3. Som #2 med men enten en splitter eller samler (den hvide boks)

4. Som #1

5. Som #1

6. Som #2

7. Som #1

8. Datakabel(sandsynligvis telefon) med 6P4C stik

9. USB kabel - USB Mikro B til USB Type B 2.0

10. Antenne til eksempelvis router eller trådlåst accespoint

11. Seriel/parallel kabel til gammelt udstyr

12. Strømkabel  CEE 7/7 til C5 (eksempelvis til at forbinde en strømforsyning til et stromstik med side -eller pindjord

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for de præcise svar 👍🏻

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis