Gulvarme veksler og blandesløjfe

Hej,

Vi overtog et hus fra 2001 for nogle år siden, og gulvevarmen kørte til tider lidt spøjst, jeg var så igang med at undersøge det her sidst.

Vi kører med indirekte varme gennem en veksler, og jeg har ikke tegnet resten af installationen på da det jo nok ikke er så relevant, manometer, overtryksventil, udluftning og haner er heller ikke på.

Det jeg undrer mig lidt over er at vi ser ud til at have en dobbelt system, er der nogen grunde til man har gjort det historisk?

Alt hvad jeg kan finde viser altid enten man kører med veksler (som det eksempel fra københavn) eller med en blande sløjfe når man er direkte tilkoblet.

Der sidder en hane sammen med sløjfen så den er nem og lukke og så overvejede jeg at få fjernet den ene pumpe og regulere alt gennem veksleren, men er der nogen ulemper ved dette? Eventuelt med noget vejrkompensering som en ecl110 (diagram også vedhæftet)

Håber folk har nogle gode svar.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er radiatorer på systemet er der ingen grund til blandekredsen. Det kan udmærket køres direkte over veksleren, og så lade ECL-reguleringen styre temperaturen i gulvvarmekredsen. Du vil også få en lidt bedre afkling af dit fjernvarmevand. Jeg ser ingen ulemper.

Søren O
Hej Søren, tak for svaret.
Der er ingen radiatorer.
Også sådan jeg tænkte, og bare færre stumper og pumper der kan gå galt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis