Opbygning af etagedæk/hems med lille balkon - Råd søges

Hej alle gør-det-selv'ere.

Jeg søger lige lidt råd og sparring :-)

Jeg skal i gang med et projekt i forbindelse med flytningen af et fyrrum i en gammel stald, som ligger i forlængelse af vores stuehus. På tegningen er det gule rum det nye fyrrum. Det bliver en selvstændig enhed. Fyrrummet brandsikres efter alle regler (den del har vi styr på) og lukkes inde med loft under spærfod, så der kun er indgang gennem gårdspladsen.

Fyrrummet lukkes af fra det kommende beboelsesrum, hvor resten af bygningen bliver med loft til kip. Oven på fyrrummet og ind i værelset ved siden af kunne jeg godt tænke mig at lave en mindre hems, som faktisk bliver en biograf (med 6-8 stole), så den skal alligevel kunne bære lidt.
Spærfoden skal fornyes, da de vender forkert (en anden bygning er fjernet), og de skal gå fra ydervæg til ydervæg, da taget er et tag med hanebåndsspær. Da etageadskillelsen pakkes ind, er der derfor frit slag til dimensionering o.l. dog så kompakt som muligt, for både at bevare højde på hems og i fyrrum.

Jeg påtænker derfor at etablere en ny spærfod (det passer med loftshøjden og tagremmen), som samtidig bliver det bærende lag i etagedækket. Jeg overvejer derfor at etablere 2/3 x spærtræ fra ydervæg til ydervæg forankret i tagremmen og hvilende på ydermuren (som taget i almindelighed er bygget op).
Samtidig skal jeg have en "balkon" svævende i værelset på den anden side, som holdes oppe af 3 søjler (se billede).

Er jeg helt galt på den hvis jeg etablerer 2-3 tværgående stykker spærtræ i fyrrummet og så x antal modsat i en form for krydsopbygning sat på bjælksko som er forankret på den anden ydervæg, går over indervæggen og laver denne svævende hems. (Bjælkesko for at komprimere dækket mest muligt)

Dertil selvfølgelig isolering i loft og gulvvarmeplader på toppen.

Jeg har derfor et spænd på maksimalt 6.8 meter (fratrukket ydervægge)

Hvad tænker i om planen og hvad med dimensionering af bjælkerne, så vi er sikre på det holder? :-) Vedhæftet også lige et billede med blå streger, hvor de blå streger er påtænkte bjælker. Er det helt no-go er HEB også en løsning. (indervæg er 100mm leca) men skal lægtes til ​isolering, så er det muligt at fastkøre med bjælker i væggen. Ligeledes ​ved ydervæg.

På forhånd tak for jeres hjælp.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mine umiddelbare tanker, drop de langsgående og brug nogle stærkere på de tværgående + yderste rem under balkon, om du bruger sko eller aflægning på en rem er et fedt men sko fylder mindre i højden. Hvis du går i gang med at bruge HEB skal der bruges aflægningsplade pga knusningseffekt men væggens beskaffenhed og opbygning skal også vurderes så ved træ kan det også være nødvendigt med en trykfordelene rem.

Det er muligt din balkon gør at det hele skal dimensioneres anderledes til den side, eg tagterrasse er 3x op i styrkekrav ift etageadskillelse. Afhængigt af last på din balkon og antallet af stolper til at bære den åbne del, kan der være samme krav til din rem her som til en facadebjælke også selvom der ikke er tag der ligger af på den.

Synes du skal have fat i en ingeniør som kan regne det hele igennem for dig. Koster småpenge i det samlede projekt og vil sikkert være et krav hvis du gerne vil have det forsikret bagefter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 30-07-2024 12:31:06

Mine umiddelbare tanker, drop de langsgående og brug nogle stærkere på de tværgående + yderste rem under balkon, om du bruger sko eller aflægning på en rem er et fedt men sko fylder mindre i højden. Hvis du går i gang med at bruge HEB skal der bruges aflægningsplade pga knusningseffekt men væggens beskaffenhed og opbygning skal også vurderes så ved træ kan det også være nødvendigt med en trykfordelene rem.

Det er muligt din balkon gør at det hele skal dimensioneres anderledes til den side, eg tagterrasse er 3x op i styrkekrav ift etageadskillelse. Afhængigt af last på din balkon og antallet af stolper til at bære den åbne del, kan der være samme krav til din rem her som til en facadebjælke også selvom der ikke er tag der ligger af på den.

Synes du skal have fat i en ingeniør som kan regne det hele igennem for dig. Koster småpenge i det samlede projekt og vil sikkert være et krav hvis du gerne vil have det forsikret bagefter.

/BOFH 

Tak for input, når du siger tværgående, er det så dem du mener fra balkon til ydervæg? eller fra ydervæg til ydervæg som også fungerer som spærfod?

Hvis jeg skulle lave det der, ville jeg helt sikkert ligge bjælkerne på den korte led hvor de kan ligge af på den indvendige skillevæg.
Et spænd på 3,5 m kan sagtens laves med spærtræ, hvorimod spændet på 7,7 m enten er nogen meget høje lvl/limtræsbjælker eller stål = dyrt.

Dimmensionen kan findes som tabelopslag. Søjlerne under balkonen kan derved også spares væk.

Selvbygger med stort S. 
De lange er sikkert det nederste af trådstarters spær, og skal således være der. Men du behøver ikke at regne dem med i last dimensionering, da de korte udmærket kan holde. Men de skal være der så spærene ikke "spreder ben" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis