Spartling af masonit-plader eller udskiftning til gips?

Kære bygge-eksperter

Det startede med at jeg bare gerne ville skifte tapet ud med filt. Nu er det meste at tapeten fjernet, og det der ligger bagved er bløde plader (det havde jeg godt gættet ved at banke på dem), som er samlet i lidt af et puslespil.

Jeg har været igennem en række af løsninger i mit eget hoved, men kunne virkelig godt bruge noget sparring.

1. Kan jeg bare sparte vægen op med sandspartel? Vil det overhovedet hæfte? Og vil det blive et pænt resultat til sidst med filt (måske "problemknuseren" filt)

2. Bør jeg i stedet rive alle pladerne ned (og ligeledes fjerne skyggelister, fodliste og gerigter) og erstatte pladerne med gips? Må jeg overhovedet gøre det (ift brandreglement), uden at skifte den anden side af væggen, den som er væggen i et andet rum, som sandsynligvis også er blød plade?

Tusind tak for hvad end I kan give af indspark.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er det mindste i tvivl, så få det “lort” revet ned. Det er en brandfælde. Mener det hedder cellutex når det er bløde plader. Er pladerne ikke 12-15 mm. tykke?

Søren O
Jeg ville også fjerne dem! Udover brandfaren, så er det er noget rod at spartle på og svært at få pænt..... og så vil det helt sikkert revne med tiden fordi pladerne er bløde.

Umiddelbart kan det virke som et større arbejde med gips, men resultatet bliver klart bedre og mere tilfredsstillende. Du får også en væg der er lettere at skrue hylder mv. fast i.

Så efter min mening, er det helt klart arbejdet værd!

Mvh. AllanE
Jeg har også dem på den ene væg.
Har fuldspartlet og sat glasvæg over, der er ingen revner.
Overraskende. Jeg har en (lille) stykke væg med masonitplader, der er 3-5 mm tykke. De er meget bøjelige og giver sig, hvis man trykker på væggen med fingrene. Jeg gik ud fra, at det var samme plader trådstarter har...Men måske findes der forskellige tykkelser og så er det selvfølgelig noget andet.

Mvh. AllanE
Nej det er ikke masonit.
Pladerne er ca. 12-14mm. tykke og meget bløde.indeni. De blev meget brugt før i tiden, inden man begyndte at opsætte gipsplader.
Annonce
Pladerne har været forbudt at anvende siden 1972, fordi de er yderst brandfarlige og giver risiko for fugt. Så har du den slags plader på indervæggene, er det bare med at få skiftet dem ud med mere moderne og tidssvarende isoleringstyper.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for alle jeres svar.
Pladerne er 11-14mm tykke. Noget blød plade af pressede træfibre.

Jeg har valgt at pille pladerne ned. Tror jeg får det bedste slutresultat på den måde, og den ekstra tid jeg bruger på at fjerne plader og sætte gips op, tænker jeg at jeg hurtigt får igen på hvad der ellers havde været en noget utaknemmelig spartle-opgave.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også