Plæneklipper kan kickstartes

Jeg har erhvervet mig en brugt Stiga Combi 55 SEQ plæneklipper, som "kunne starte for et halvandet år siden", skriver damen, som gav den bort - den ser også temmelig velholdt ud.

Tanken var helt tom og jeg hældte ren oktan 95 benzin på og prøvede at starte maskinen - den ville ikke tænde.
Elstarteren drev motoren rundt, rekylsnor drev også motoren rundt, osv. - intet hjalp, motoren tændte ikke.
Jeg skiftede olie og sikrede mig, at tændspolen gav "juice" nok til tændrøret - det gnistrede lystigt ved træk i rekyl snoren.
Nu fandt jeg så lightergassen frem og sprøjtede i indsugningen og voilá - så startede motoren den, men blot for at gå ud lige så snart jeg lukkede for lightergassen.

Jeg bemærkede dig, at den startede ud med at køre med hvid røg, som lugtede lidt brændt - jeg holdt lightergassen til indsugningen i længere tid (15 sekunder) og bemærkede, at røgen stille og roligt blev "farveløs" og ikke lugtede så brændt.

Men summa summarum; jeg kan kun kickstarte den med gas, men den kan ikke holde sig selv kørende - kan nogen give bud på hvorfor?

På forhånd tak! :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Karburatoren skal rengøres.
Discrusio skrev den 29-07-2024 14:08:19

Karburatoren skal rengøres.

Kan du forklare lidt mere teknisk hvad der sker ved beskidt karburator og hvorfor det kan give "hold motor kørende" problemer? :-)
(jep, forsøger at forstå balladen lidt mere mekanisk/teknisk)

Når karburatorens dyser er fyldt med snask, så kommer der ikke noget benzin til motoren.
HobbyMotor har en del videoer omkring rensning af en kaburator.
Discrusio skrev den 29-07-2024 14:26:23

Når karburatorens dyser er fyldt med snask, så kommer der ikke noget benzin til motoren.
HobbyMotor har en del videoer omkring rensning af en kaburator.

Ja, de videoer ser interessante ud og tillige med en meget rolig herre til at guide os igennem. :-)

Jeg er dog lidt uvidende om noget her; når jeg holder lightergassen til indsugningen, er det så den, som bliver brændstof for motoren - hvis vi antager at karburator ikke lader benzin igennem?

Jeg ville ikke tro lightergas kunne holde en benzinmotor kørende!?
MadsBakholt skrev den 29-07-2024 14:44:37

Jamen så er du jo blevet det klogere  

Discrusio skrev den 29-07-2024 14:49:12

MadsBakholt skrev den 29-07-2024 14:44:37

Jamen så er du jo blevet det klogere  

Endnu bedre... jeg har fået den til at køre: jeg tog en sprøjte og sugede en god del benzin op af dens egen tank og lod låget være af (så vakum ikke blev et problem).
Så bad jeg min søn om at rekylstarte den med fuld choker (komplet åbent spjæld) alt imens jeg stille og roligt sprøjte benzin i indsugningen - den hostede, startede, kørte, røg lidt og gik så ud når man fjernede benzin indsprøjtningen.
Det gentog jeg 4-5 gange og til sidst kørte den bare, røgen forsvandt, den har nu kørt et par gedigne omgange i haven og er lystig og lydig.

Så jeg gætter på, at der har siddet "snask" i karburator, som du beskrev, det enten være sig vand fra brændstofslange eller olie eller luft (via brændstof slange).
Mit håb og gæt var så, at hvis den fik reel benzin igennem karburator og fik varmet sig selv op, så ville "snask" mm. ligesom drøne igennem og blive brændt af med lidt god hjælp fra sprøjten.

Nuvel... resten er er historie, håber denne fremgangsmåde kan hjælpe andre til at få liv i deres genstridige maskiner. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis