Gulvspartel på nystøbt gulv

Jeg er ved at lave nyt værksted og har støbt gulv af beton. Vi har selv blandet og lagt betonen ud og afdækket med plast.
Gulvet skal have en gang gulvspartel for at blive mere jævnt og glat. Denne spartel skal også være det endelig slidlag med en gang epoxy, Jeg har dertil er der købt Skalflex Gulvspartel Extra og den tilhørende primer. Det er 4 døgn siden vi støbte.

Mine spørgsmål;
Kan jeg kører gulvspartlen på nu?
Eller vil primer og de ca 6mm gulvspartel lukke så betonen ikke kan tørre helt op?

Min tanke er at gøre det nu, dække af med plast igen et par uger og så lade det tørre 2-3 uger uden plast, før det får epoxy eler epoxymaling?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit beton skal IKKE tørre for hurtigt, især ikke i lunt vejr som nu. Betonen vil forbruge vandet på at hærde og hvis du fjerner plastik for hurtigt vil det ikke kunne opnå den nødvendige styrke da vandet istedet fordamper.

Hvis overfladen er sugende kan du udlægge gulvspartel da det er forudsætningenfor at det kan binde mod underlaget, cementbaseret flydespartel/flydemørtel skal ligesom beton beskyttes mod for hurtig udtørring.
30mpa gulvspartel er absolut minimum styrke for underlag til epoxygulv i garage. Forestil dig kræfterne på overfladen når dækkene på en bil vrider mod overfladen når du drejer rattet. Specifikationen på din spartel er angivet til indendørs brug - kan du garantere frostfri og tørre forhold (både oppe, -ude -og nedefra kommende fugt) i alle dele af dit gulv i din garage? Ved port er som regel det mest problematiske sted.
Ellers skal du vælge en variant til udendørs brug.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 28-07-2024 15:53:44

Dit beton skal IKKE tørre for hurtigt, især ikke i lunt vejr som nu. Betonen vil forbruge vandet på at hærde og hvis du fjerner plastik for hurtigt vil det ikke kunne opnå den nødvendige styrke da vandet istedet fordamper.

Hvis overfladen er sugende kan du udlægge gulvspartel da det er forudsætningenfor at det kan binde mod underlaget, cementbaseret flydespartel/flydemørtel skal ligesom beton beskyttes mod for hurtig udtørring.
30mpa gulvspartel er absolut minimum styrke for underlag til epoxygulv i garage. Forestil dig kræfterne på overfladen når dækkene på en bil vrider mod overfladen når du drejer rattet. Specifikationen på din spartel er angivet til indendørs brug - kan du garantere frostfri og tørre forhold (både oppe, -ude -og nedefra kommende fugt) i alle dele af dit gulv i din garage? Ved port er som regel det mest problematiske sted.
Ellers skal du vælge en variant til udendørs brug.

/BOFH 

Tak for dit skriv.
Jeg er helt klar over at beton IKKE må tørrer for hurtigt, og det samme gælder for gulvspartlen.
Derfor var mit spørgsmål også, om jeg kunne lave gulvspartel laget nu og ikke vente til betonen er hærdet helt op. Altså lade både beton og spartel, hærde under plast på en gang. Altså en samlet process på 1 månede og ikke 2 måneder. 

Men hensyn til valg af gulvspartel, så nej, jeg kan ikke med sikkerhed sige der ikke vil opstå fugt i gulvet, hvem kan det i det danske klima? Der vil dog ikke komme til af kører biler ud og ind på daglig basis. 
Men du har her givet mig noget at tænke over...
De super stærke industri eller udendørs produkter er ret så bekostelige :(

Jeg har dog fundet et alternativ til dem:
https://www.biltema.dk/byggeri/flisebelagning/flydespartel/afretningsmasse-allround-20-kg-2000046386

Jeg overvejer at gå med den og så lave et lidt tykkere lag da den er billig.

Vikingsen skrev den 29-07-2024 09:30:02

Tak for dit skriv.
Jeg er helt klar over at beton IKKE må tørrer for hurtigt, og det samme gælder for gulvspartlen.

Det var bare ikke det du skrev.

Derfor var mit spørgsmål også, om jeg kunne lave gulvspartel laget nu og ikke vente til betonen er hærdet helt op. Altså lade både beton og spartel, hærde under plast på en gang. Altså en samlet process på 1 månede og ikke 2 måneder. 

Så længe behøves du ikke vente, afhængig af produkt og lagtykkelse så er det gangbart samme dag el dagen efter så du kan komme videre. Epoxy er dog ikke fugt tolerant så der skal gulvet være knastørt.

Men hensyn til valg af gulvspartel, så nej, jeg kan ikke med sikkerhed sige der ikke vil opstå fugt i gulvet, hvem kan det i det danske klima?

Har du ikke udlagt fugtspærre/plastik under din nystøbte beton?? Har du lavet opbygning af fald så vand bliver ledt væk når bilen står og tør op?

Hvilken løsning har du lavet ved port for at undgå fugt når den er åben? Hvis betonen her kan blive opfugtet vil dit epoxy slippe relativt hurtigt.

https://www.biltema.dk/byggeri/flisebelagning/flydespartel/afretningsmasse-allround-20-kg-2000046386

Man får hvad man betaler for, billig betyder ikke bedre, styrken i denne er ikke bedre end den første.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har du ikke udlagt fugtspærre/plastik under din nystøbte beton?? Har du lavet opbygning af fald så vand bliver ledt væk når bilen står og tør op?
Der har været problem med opstigende grundvand/overfladevand, jeg bor i bunden af en bakke.
Der er lagt dræn, både et omfangsdræn og et dræn under det nystøbte gulv. Gulvet er støbt på den rette folie.

Det kommer ikke nogle fugtige, frosne biler ind i mit værksted, ved ikke hvor du har den ide fra?
En veteranbil til vinter opbevaring er nok det. Derfor heller ikke den store belastning med hjulvrid eller ligende.

Hvilken løsning har du lavet ved port for at undgå fugt når den er åben? Hvis betonen her kan blive opfugtet vil dit epoxy slippe relativt hurtigt.
Der er et 5m dybt udhæng, en carport, ud over den port jeg laver.

Men måske jeg pga. af ovenstående grundvands problem, skulle gå med en diffus åben maling istedet, selvom jeg har drænet og lagt folie.

Man får hvad man betaler for, billig betyder ikke bedre, styrken i denne er ikke bedre end den første.

Ja den har samme styrke, men kan bruges udenfor, modsat skalflex gulvspartel extra.
Og billiger betyder nødvendigvis heller ikke dårligere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også