Betongulv i etageadskillelse

I den ene halvdel af vores kommende hus, er der i stue plan kælder under. I alt er der tale om 3 rum, der pt. Hedder køkken-entre-stue. I køkkenet er der vinyl på, og er vi er uvidende om hvad der er under det. I entre er der terrazzo og i stuen er der plankegulve på strøer.

Loftet i kælder er muret hvælvinge, og jeg er usikker på hvor meget de kan “holde” af vægt. Selvom der er støbt terrazzo i et af rummene.

Jeg kunne godt tænke mig at lave den (nuværende) stue om, så den deles op, så der kan laves kontor og bad.

Ud fra det jeg har skrevet her, tænker I så at der i hele stueplan kan støbes beton gulv? Eller skal jeg komme med flere informationer, når vi får nøglen og jeg kan blive endnu klogere på hvordan det er lavet? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ellers hvælvingerne er i orden, kan de holde til stor belastning. Det afhænger dog af hvor tykt betonlaget er på oversiden af hvælvingerne - tykkere lag - større belastning.

Søren O
Søren O skrev den 28-07-2024 08:24:41

Hvis ellers hvælvingerne er i orden, kan de holde til stor belastning. Det afhænger dog af hvor tykt betonlaget er på oversiden af hvælvingerne - tykkere lag - større belastning.

Vil du i så fald mene, at jeg kan etablere beton gulv i hele stue etagen så? 

Jeg havde tænkt på 100mm isolering mod kælder, oven på hvælving, og derefter 10cm. Betondæk. 
Hvælvingerne skal nok holde til dit brug, også uden forstærkning. At isolere vil være en rigtig god ide. Synes du skulle overveje en løsning uden beton, så du får plads til endnu mere isolering.

Søren O
Søren O skrev den 28-07-2024 09:44:51

Hvælvingerne skal nok holde til dit brug, også uden forstærkning. At isolere vil være en rigtig god ide. Synes du skulle overveje en løsning uden beton, så du får plads til endnu mere isolering.

Jeg forstår din betragtning, og jeg vil heller ikke allerede nu sige at det bliver beton løsningen. Der er kommet mange smarte løsninger på markedet, siden jeg forlod murer faget i 2009. 

Jeg kunne dog godt tænke mig, at få lagt klinker i badeværelset, uden frygt for at det kommer til at give sig. Hvilket min forestilling er med hhv. Nordic fos, og plader med spor mm.

Vi får desværre først nøglen til det nye hus 01.08.24, så er blot ude på at udvide min horisont, samt få ro på tankerne. 
Det er vel tvivlsom om der er 20 cm at gøre godt med. Så vent endelig, og overvej så situationen med tålmodighed.
Der er et godt råd ved nyt hus, flyt ind og mærk efter 1 år hvordan det virker for jer. Og så derefter lave om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 28-07-2024 15:33:47

Det er vel tvivlsom om der er 20 cm at gøre godt med. Så vent endelig, og overvej så situationen med tålmodighed.
Der er et godt råd ved nyt hus, flyt ind og mærk efter 1 år hvordan det virker for jer. Og så derefter lave om.

Tak for din besked, og helt klart en betragtning der er værd at tage med. Ombygningen kan desværre ikke vente, da huset er ret gammelt. Det er fra 1927, og skal have hele turen, da tidligere familie aldrig har rørt en finger i huset. Vi er en familie med 3 børn, og vil gerne så “hurtigt” som muligt i gang. 

Ja så skal i planlægge når i ser hvordan det er opbygget. Der er jo heller ikke længe til 1 / 8 

ev elmand skrev den 28-07-2024 15:44:58

Ja så skal i planlægge når i ser hvordan det er opbygget. Der er jo heller ikke længe til 1 / 8 

Jeg har nu fået brækket det gamle plankegulv op, og rigtigt nok som du sagde var der ikke de forventede antal cm. 

Ovenpå mine I jern, som er det højeste punkt, der er imellem hvælvingene, har jeg plads til godt 6cm til færdig gulvhøjde. I jern sidder med 95cm mellemrum, og er desværre ikke i vater. Jeg er derfor i tvivl om hvordan jeg griber dette bedst an, da der i et af rummene også skal være fald mod et afløb i bruseniche.

Råd og tips er derfor meget velkomne ☺️
Jeg ser ikke andre løsninger end et beton lag med rionet. Afløb og vandrør skal så igennem gulvet og løbe på undersiden. Der skal laves isolering under hvælvinger. Det kan godt være der samtidig med rør og afløb. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis