Jord, kabel eller hvad?

Hej alle. Ved ikke rigtig hvilken kategori, jeg skal vælge. Nu prøver jeg her. Vi har været ved at fjerne nogle gamle buske, og støder nu på denne dims, der lå lige under jordoverfladen. Men hvad er det mon. Så vidt vi kan se, står der Triax hen over en trekant på toppen. Kan nogen hjælpe?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er ret sikker på at det er dit jordspyd du har fundet. Prøv at grave 10 cm. længere ned. Der er sikkert et lodret rør på undersiden af plastdåsen.

Søren O
Åh tak Søren. Der løber en ledning op ad muren. Ledningen går ind på loftet. Passer det med teorien?
Den grønne dåse har et låg, der er gået op, og ikke lige ser ud til at ville lukke. Kan jeg bare lukke det med f.eks en strip, eller skal vi have en elektriker på?
Kan jordspyddet være dedikeret til f.eks en gammel antenneforstærker, der ikke er i brug mere?
Eller er det mere sandsynligt, at det er til selve elinstallationen i huset?
Mvh Erik 

Ret sikkert til noget antenne da TRIAX er et firma inden for antenne ting 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Triax lavede hovedsageligt antennemateriel, men også andre komponenter. De er desværre gået konkurs.
Er ret sikker på det er en jordfåse, hvor det indvendige er fyldt med støbemasse for at sikre gode firbindelser.

Søren O
Tak til begge. Ved I om det er farligt, at selve dåsen er beskadiget i låget? 
Bør jeg have en elektriker til at checke det, og evt. skifte det?
Annonce
Det er en jordledning og et jordspyd. Ledningen, der går op ad muren, er din jordledning og kobberet er 2,5 mm2. Det burde være gravet mindst 30 cm ned.

fase
Det beskadige låg betyder ikke noget - samlingerne er indkapslet i støbemassen.

Søren O
Det er ok at kablet går op ad muren. Skal man sige noget om det så burde den være beskyttet med et rør eller dækprofil. Den må ikke fjernes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis