Hjælp til vurdering om væg er bærende

Hej LDS,

Jeg ønsker at lave et større hul i en væg for at lave køkken-alrum og vil høre, om der er et klogt hovede, som ud fra tegninger kan vurdere, om den er bærende/stabiliserende, inden jeg kalder på en voksen og evt. skal have beregnet noget.

Kan se på de gamle tegninger, at der før har været en dør i væggen, som nu er muret op. Kan det betyde, den ikke er bærende? Hullet jeg vil lave svarer vel til 2,5 x dørens bredde. Der er ​bjælkelag og ​loftrum lavet til beboelse over stueplanet.

På forhånd tak! 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De ca. 50 cm fra den dør der er på sidste billede er bærende, da der ligger en bjælke på tværs for at understøtte bjælkelaget i stuen. Det må du ikke fjerne.
Det stykke hvor du ikke har revet tapetet af, kan man umiddelbart godt fjerne.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil vurdere den stump mur der bliver tilbage til at være for ustabil til at bære jernbjælken. Ville nok understøtte bjælken med f.eks. 4” “damprør” eller tilsvarende. Lille opgave for en bygningskonstruktør eller ingeniør.

Søren O
Det giver mening, tak for jeres input, så har jeg noget at gå videre med :-)
Du skal lige sikre dig at skillerum i overetage er lette skillevægge, eller rettere at væggen ikke fortsætter opad. Er det tilfældet så bærer den jo væggen på 1. sal 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ah ja tak for det input. Overetagen er et stort åbent rum, og det ligner på tegningerne, det altid har været sådan, så det skulle jeg helst ikke løbe ind i :-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis