Dampspærre / renovering

Hej alle lav-det-selv'ere

Jeg har købt et hus fra 2010, som har profil loftbrædder.
Dem vil jeg have skiftet til Troldtekt/Fibrotech.

Da jeg så piller profil loftbrædderne ned, ser jeg, at dampspærren ligger mellem loftet og forskallingen, hvilket jeg studser lidt over. Er det normalt?
Der er lavet en form for krydsforskalling.

Jeg vil så pille loftet, dampspærren og forskallingen ned, så jeg kan flytte dampspærren op bag forskallingen.
Men, hvis jeg gør det kan jeg se, at nogle af ledningerne til loftdåserne nok ikke kan nå, hvis jeg flytter dem med op. (De er tætnet med en "vindtæt PL dåse med tætningsring")

Har derfor blevet nødt til at lave det på samme måde, som det var før, således at opbygningen nedefra er:
- Troldtekt
-Dampspærre med ​lampeudtag osv.
-Krydsforskalling
-Spær / isolering

Men der sker vel ikke noget ved, at dampspærren ligger som den gør? Så længde den er på den varme side?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige så snart du piller loftbrædderne ned, har du en perforeret dampspærre. Hvis den ellers er ubeskadiget, kan du tætne sømhullerne med dampspærretape. Det må være væsentligt hurtigere end at skifte dampspærren.

Søren O
Det ville helt bestemt have været at foretrække. Desværre passer den nuværende forskalling ikke til troldtektpladerne.
Så blev nødt til at fjerne dampspærren og sætte nyt forskalling op. Det er heldigvis heller ikke en besværlig proces.

Men er det normalt, at dampspærren placeres på denne måde? Føler jeg blev nødt til at gøre det på samme måde, for at ledninger fra lampeudtag kan nå og gøre det tæt, da alt el er ført ovenover dampspærren.
Ren funktionsmæssigt gør det vel ingen forskel?
Det er den måde dampspærre blev monteret på tidligere. Nu har man focus på ikke at beskadige dampspærren, og derfor placere den længere inde i konstruktionen, men dog max. 1/3 inde i isoleringen.

Søren O
Ok mange tak for svar 🙂

Så bliver det bare på den måde igen. Dog med ny dampspærre. Men det er jo heller ingen skade til ​🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis