Dør hænger?

Hej alle sammen.

Jeg er ved at montere en dør i mit skur (har aldrig prøvet det før)

1) jeg har montere karmen med klodser/kiler så den sidder i lod.

2) Derefter har jeg skruet karmen fast i hængselssiden. Kun hængselssiden !

3) så har jeg monteret døren, og den kan ikke lukke, tror måske døren hænger men jeg er ikke sikker, karmen er i lod men døren ikke i lod på toppen når man lukker den.

Jeg har prøvet at løsne skruerne i hængslerne og løfte døren og spænde dem igen, men synes ikke rigtig det hjælper. Kan os være jeg bare gør noget forkert. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Metoden er rigtig, forudsat du har skruet karmskruerne i omkring hængslerne. Er du sikker på dit vatterpas viser rigtigt? Du kan kontrollere det ved at endevende det.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har monteret skurene så tæt på hængslerne som muligt, har prøvet flere vaterpas, de viser det samme.

Hvis du er sikker på karmstykket sidder fast og i lod, er det bare at flytte modsatte side op/ned indtil døren lukker pænt.

Overstykket bør ikke kunne være skævt med mindre selve døren er ude af vinkel.

Selvbygger med stort S. 
Er der ens afstand fra dør til karm i hængselsiden?
Er døren i vinkel (krydsmål)? 
Hvis to gange Ja så tjek dine vaterpas igen.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er ikke ens afstand fra dør til karm i hængselsiden
Hvis der ikke er ens afstand i hængselsiden, kan det tyde på at du ikke har haft den rigtige understøttelse inden du har "boret" den fast. Skruerene har maget magt, så man skal være sikker på at der er understøttelse nok, når du skruer den fast.

Ellers lyder det som om du har gjort det rigtigt. Man montere først i hængselsiden, så man kan ​rette det til modsat, så døren sidder midt i karmhullet.

Dit billede af, hvor du måler vatter, ser ikke super godt ud. Når man ser hvordan boblen er mellem stregerne, kan man vende vaterpasset 180 grader og se om det er det samme. Det vil korigere for fejl i vaterpasset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis