Drivaksel ManchetCarina E

Hvordan skifter man Driv aksel 
Er der nogen der kan hjælpe med evt vejledning pdf eller andet

Christina A
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok mene at det kun gør det selv arbejde, hvis du allerede har en vis ide om hvordan man gør og eventuelt også allerede har en del værktøj.
Ikke dermed sagt at man ikke kan kan lære det, så selvfølgelig kan man prøve.
Der er masser af vejledninger på nettet så det er bare med at søge.

Her er en grundlæggende video LINK

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 26-07-2024 07:02:40

Jeg vil nok mene at det kun gør det selv arbejde, hvis du allerede har en vis ide om hvordan man gør og eventuelt også allerede har en del værktøj.

Det har jeg set...Det var mere på skrift?

Christina A
Queenca50 skrev den 26-07-2024 10:22:15

Lån en Haynes manual der passer til en Carina på biblioteket. De har fine billeder og trin for trin beskrivelse til sådan nogen opgaver.

Men hvis du ikke som absolut minimum har en værkstedsdonkraft, bukke, en STOR slagnøgle og toppe der passer på møtrikken, så glem det og kør på værksted. Det er ikke en opgave som tager mere end 1-1½ time.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-07-2024 10:42:22

Queenca50 skrev den 26-07-2024 10:22:15

Lån en Haynes manual der passer til en Carina på biblioteket. De har fine billeder og trin for trin beskrivelse til sådan nogen opgaver.

Men hvis du ikke som absolut minimum har en værkstedsdonkraft, bukke, en STOR slagnøgle og toppe der passer på møtrikken, så glem det og kør på værksted. Det er ikke en opgave som tager mere end 1-1½ time.

Ja ​da det havde jeg slet ikke tænkt på. Tak :-)

Christina A
Hvis du har mod og evner til opgaven kan det godt gøres, men...
1: Den store møtrik kræver sikkert en special top.
2: Hele fjederbenet skal frigøres for at komme til
3: Knokkelledet - sidder sikkert med en låseskive og kan være en udfordring - vigtigt man ved hvordan det adskilles og ikke ødelægges. 
4: Hvis du kan nøjes med at frigøre bærekugle og styrekugle, skal den ikke spores - løsnes ex. ved dæmperbenet, er det nærmest umuligt at ramme samme sporing. En " nogenlunde" GDS-sporing, kræver endnu med kendskab, til evt. spidsning og lodret vinkel på dit forhjul - alle disse mål er jo med hjulene på helt plant underlag. 
Med dette i mente, har jeg såmænd gjort det flere x, med data fra Haynes.- dog på ældre biler.
Der findes manchetter som limes sammen, så reparation kan udføres ud adskillelse, men har ikke hørt gode erfaringer med holdbarheden. 

Annonce
Hvis det er den yderste manchet, og det er det jo ofte, så kan du godt montere den uden at adskille knokkelleddet, men det kræver en spec. værktøj til at montere, det nemmeste er et til trykluft, men det koster omkring 1000 kr der findes også en plastkegle til ca 100 kr. lINK
Bærekuglen sidder med 2 møtrikker og en bolt, måske du kan slippe for at afmontere styrekuglen.
måske skal abs censor afmonteres (det koster ofte en ny) eller adskil ledning, samlingen sidder nok oppe under inderskærmen, men vurder det når du står i det.
Den store møtrik i hjulnavet mener jeg er en 30 eller 32 mm, og kræver måske en lang top.
Hvis du rykker akslen ud af gearkassen, løber der gearolie ud, så vil man det kan man ligesågodt tappe gearolien af først.
Det kræver et godt koben, at få presset bærearmen ned, så fjederbenet kan komme fri. (der findes også et special værktøj.)
Men sørg for bilen er solidt opklodset....

Men prøv at kikke et par youtube, det giver et godt indblik.

Eks denne her, dog en corolla men opbygningen er den samme, de løsner de 2 bolte på fjederbenet, det er også en mulighed, istedet for at skrue bærekuglen af.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-07-2024 14:31:32

Hvis det er den yderste manchet, og det er det jo ofte, så kan du godt montere den uden at adskille knokkelleddet, men det kræver en spec. værktøj til at montere, det nemmeste er et til trykluft, men det koster omkring 1000 kr der findes også en plastkegle til ca 100 kr. lINK
Bærekuglen sidder med 2 møtrikker og en bolt, måske du kan slippe for at afmontere styrekuglen.
måske skal abs censor afmonteres (det koster ofte en ny) eller adskil ledning, samlingen sidder nok oppe under inderskærmen, men vurder det når du står i det.
Den store møtrik i hjulnavet mener jeg er en 30 eller 32 mm, og kræver måske en lang top.
Hvis du rykker akslen ud af gearkassen, løber der gearolie ud, så vil man det kan man ligesågodt tappe gearolien af først.
Det kræver et godt koben, at få presset bærearmen ned, så fjederbenet kan komme fri. (der findes også et special værktøj.)
Men sørg for bilen er solidt opklodset....

Men prøv at kikke et par youtube, det giver et godt indblik.
Jeg takker mange gange 
Eks denne her, dog en corolla men opbygningen er den samme, de løsner de 2 bolte på fjederbenet, det er også en mulighed, istedet for at skrue bærekuglen af.

Jeg takker mange gange 

Christina A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis