Jeg har et sommerhus i Vestjylland, der lejes ud igennem et bureau - når vi ikke selv bruger det.
Bureauet anbefaler, at vi får opsat en ladestander, da det vil fremme udlejningen.
Sommerhuset er nyere, men ligger i et gammelt område, hvor kobberets tværsnit i jorden nok aldrig var tiltænkt varmepumper og ladestandere osv. Som det er nu, har jeg 3x25A forsikringer i strømtavlen, da der er sauna og spa samt en stor vandvarmer til spaen.
Da en x kW ladeløsning nok vil overbelaste den eksisterende strømtavle, forestiller jeg mig at få sat en undertavle/ekstra tavle op ved måleren i garagen f.eks. med 2 stk 16A automatsikringer, så en eventuel senere luft/vand varmepumpe også får noget at leve af.
Når man lejer huset ud gennem bureau er de første ca. kr. 43.000.- skattefri og så betaler man en eller anden brøkdel af resten i skat. Der er således ingen andre fradrag for vedligehold og indtægter/udgifter til strøm, vand olie.
Derfor er mine spørgsmål:
- Hvilken ladeløsning har I valgt i jeres (udlejnings)sommerhus?
- Hvad koster det at få sat en ekstra tavle op ifbm. installation af ladestander?
- Skal jeg forvente opgradering af sikringer i gravstenen?
- Hvordan afregnes strøm til ladning med gæsterne? Den ekstra indtægt på strøm vil jo blive beskattet, da den vil ligge over det skattefrie fradrag på 43k. Er der en speciel takst/fradrag for ladestanderens forbrug?
- Hvor stor forsikring skal jeg regne med til en vand/luftvarmepumpe. Huset er 100 m2 og nogenlunde isoleret (2007).
Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!