Kompressor, overbelastningssikring skyder

Jeg har en biltema 1800W V2-OL50 der har virket upåkladelig i 2½ år. 
Den er pludselig begyndt at skyde overbelastningssikringen - selvom den sidder på samme fase og sikring i el skabet.
Jeg har skiftet kondensatoren idet jeg troede det måske var den. 
Når den laver en koldstart fylder den tanken op og stopper selv. Overbelastningssikringen skyder ikke her. Under brug, tømmes tanken indtil de 2 bar hvor den burde starte selv, men har skyder den overbelastningssikringen. Tryk på denne gør kun at motoren brummer men starter ikke. Slukkes og tændes den med det samme fyldes tanken op og virker igen. Indtil tanken er tømt til 2 bar og så er det forfra.

• Har udluftet tanken.
  • Tømt og gennemblæst tanken.
  • Renset sikkerhedsventilen.
  • Udskiftet kondensatoren.
  • Skiftet fase og sikringsgruppe.
Nogen gode råd til hvad der kan være galt ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Tænker at der er kontraventilen der er utæt, så er der tryk over stemplet, og derfor vil den ikke starte op igen.

Kontraventilen er nr. 4 på billedet, den sørger for at trykket fra beholderen, ikke kan gå tilbage i kompressoren.

Måske det bare er en  O-ring der skal skiftes..              

Vi prøver igen, i morgen --
Når trykket er opnået skal trykafbryder ( nr. 2 på det fine billede) slukke for motor og samtidig kommer der en lille pift luft ud under trykafbryder. 
Det er for at tømme røret fra cylinder og ned til tanken. Så er det som nævnt kontraventil som skal sørge for at der ikke kommer tryk igen i det lille rør. 
Det vil lyde som udsivning af luft konstant ved trykafbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hurtige svar. Nu begynder det at blive et princip at finde fejlen.

O-ringen er skiftet men desværre uden held. Jeg kan dog konstatere at "piftet" når tanken er fyldt ikke kommer foruden at jeg trykker på tænd/sluk.

Jeg tænker at forsøge alle rør samlinger for at se om der er utætheder.
rfoged skrev den 26-07-2024 19:51:25

Tak for hurtige svar. Nu begynder det at blive et princip at finde fejlen.

O-ringen er skiftet men desværre uden held. Jeg kan dog konstatere at "piftet" når tanken er fyldt ikke kommer foruden at jeg trykker på tænd/sluk.

Jeg tænker at forsøge alle rør samlinger for at se om der er utætheder.

Den skulle gerne komme med et pift, når kompressoren er kommer op i tryk og stopper af sig selv.

Slukker du på kontakten hvor kompressoren er tilsluttet, udlufter den ikke cylinderen.

Det kan jo også være enten kompressor eller motor der går for trægt, defekt leje eller lignende, og en oliefri kompressor er mere udsat for slid, end en med olie.

Så bliver jeg nødt til at spørge lidt ind til det.
Kommer der et lille luft pift når du slukker på trykafbryder ? 
Og kan den så starte derefter ? 
Kan kompressor slukke selv når den kommer op på 6 - 7 bar ? 

Annonce
Det er et lille luft pift når jeg slukker manuelt på trykafbryder. Jeg slukker aldrig på forsyning (kontakt).

Og den starter derefter når jeg tænder på tryk afbryder.

Kompressor slukke selv når den kommer op på 6 - 7 bar. Når luften afgår starter den ikke under 2 bar men overtryks knappen rejser sig. Trykker jeg på denne brummer kompressor uden start. Så kan jeg manuelt slukke på tryk afbryder og tænde på samme og så kører den igen til fuld tank.

Som sagt skiftet kondensator - nu O-ringe.
Så lyder det som om din trykafbryder er defekt.

Hvilken overtryks knap ? Mener du den lille arm i trykafbryder ? 
Trykafbryder kan lave så den kun giver forbindelse på 2 faser. Det er nok det der sker. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis