Fundament tørretid

Hej med jer.

Går snart i gang med at støbe 12 m3 fundament og gulv til et skur.
Har egentlig styr på fremgangsmåden.
Sokkel er gravet ud til 90 cm og fyldes op med beton og 2 rækker fundablokke øverst.

Men er i tvivl om tørretiden:
  • Når jeg har sat første række fundablokke i beton, hvor længe skal der så gå inden jeg må sætte 2 række og fylde den med beton?
  • Når jeg er færdig med at sætte anden række og fyldt op med beton, hvor længde skal der gå inden jeg må pudse udvendig?
  • Når jeg er færdig med at sætte anden række og fylde op med beton, hvor længe skal der gå inden jeg må støbe gulvet? (kommer til at være plant med soklen)
På forhånd tak - og go' sommer  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt bruger man lecablokke ikke fundablokke. Hvis du bruger fundablokke skal alle rækker sættes inden du udstøber med beton.
Du kan pudse soklen udvendig dagen efter blokkene er sat.
Gulvet kan støbes efter 2-3 dage.

Selvbygger med stort S. 

Hej Superdiy, tak for svar !!
Perfekt med de tørretider, så man ikke skal vente for længe inden man kan komme videre !!
Der ligger nu en del vejledninger på nettet, hvor der sættes en række fundablokke i våd beton og så bygges/støbes videre når nederste række står stabilt  
Endnu engang tak  

Men er i tvivl om tørretiden:
  • Når jeg har sat første række fundablokke i beton, hvor længe skal der så gå inden jeg må sætte 2 række og fylde den med beton?
  • Når jeg er færdig med at sætte anden række og fyldt op med beton, hvor længde skal der gå inden jeg må pudse udvendig?
  • Når jeg er færdig med at sætte anden række og fylde op med beton, hvor længe skal der gå inden jeg må støbe gulvet? (kommer til at være plant med soklen)
På forhånd tak - og go' sommer  

Du har sikkert en sluthøjde på soklen. Så du sætter begge rækker fundablokke så du når sluthøjden med anden række. Derefter fylder du fundablokkene op med beton. 

Du pudser udvendig et par dage efter. Tiden efter støbning af sokkel til støbning af gulv kan du gøre efter en uges tid, hvis du har gravet ud til gulvet.
Hvis du vil bruge Lecablokke i stedet for fundablokke er fremgangsmåden den samme.

fase
Jeg har aldrig set den med at støbe 1. række og så efter en tid 2. række. 
Man stabler de rækker op som er nødvendige, og fylder dem så med beton. Måske skal man lige blande en trillebør med sand og cement hvis sokkel i den gravede rende ikke er jævn øverst. Man kan med fordel sætte 1. række sammen dag som man støber renden. Så er det nemt at får det til at følge snoren. 
Men igen så er leca blokke det mest almindelige, men ved skur er der jo ikke de store isolerings spørgsmål. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for svarene ind til videre  

Det er denne vejledning med fundablokke, som jeg læner mig op af, under punktet fundament til garage https://www.fc-beton.dk/goer-det-selv-fundament_744.html

Her beskrives hvordan renden fyldes med beton og fundablokke sættes heri.
Jeg kan ikke komme til at sætte blokkene først, da jeg så skal have dem til at stå snor lige nede i en smal rende i cirka 65 cm dybde, det bliver umuligt.
Derfor skal renden fyldes godt op med beton hvor der efter en snor sættes fundablokke. Og det er så her jeg tænker at man skal vente med anden/øverste række, så det ikke forskubber sig  

Kom gerne med flere gode input  
Annonce
Du fylder renden op med beton så der knap er plads til fundablokkene. Så sætter du fundablokkene i den våde beton og presser blokkene ned, så de er i flugt med snoren. Skal det være fint, sætter du blokkene, så der forbandt mellem første og anden række. Det gør du ved at slå vingerne af første række og lade fundablokken i hjørnet dække det. Prøv at lave øvelsen på jorden inde du støber.

fase
MLH skrev den 26-07-2024 07:57:20

Tak for svarene ind til videre  

Det er denne vejledning med fundablokke, som jeg læner mig op af, under punktet fundament til garage https://www.fc-beton.dk/goer-det-selv-fundament_744.html

Her beskrives hvordan renden fyldes med beton og fundablokke sættes heri.
Jeg kan ikke komme til at sætte blokkene først, da jeg så skal have dem til at stå snor lige nede i en smal rende i cirka 65 cm dybde, det bliver umuligt.
Derfor skal renden fyldes godt op med beton hvor der efter en snor sættes fundablokke. Og det er så her jeg tænker at man skal vente med anden/øverste række, så det ikke forskubber sig  

Kom gerne med flere gode input  

FC beton er en betonvarefabrik de lever sjovt nok af at sælge fundablokke:-)

Det er 100 gange nemmere at fylde den rende du graver op med beton til 15-20 cm under jordniveau, placere en række lecablokke (i en bredde der passer med det du skal bygge ovenpå) i den våde beton.
Dagen efter kan du sætte 2. række, og på 3. dagen pudse din færdige sokkel.

Der er flere fordele ved løsningen med leca
1. du sparer beton = billigere
2. Blokkene er lættere = mindre knokkelarbejde
3. Leca isolerer en lille smule = mindre varmetab
4. Produktionen af leca udleder mindre CO2 end beton = lavere klimabelastning

Fundablokkene er fine hvis du skal bygge en mur med f.eks. jordtryk fra den ene side, eller en staldbygning hvor der er risiko for påkørsel el. lign.

Selvbygger med stort S. 
I den vejledning du selv henviser til står der ikke noget om at det skal støbes ad 2 omgange.
Der står som jeg beskriver ( og andre ) at renden fyldes med beton. Og så sættes der ENTEN leca blokke eller fundablokke. 
De sidste stødes eller som der står i vejledning " med små bevægelser. 
Så du skal have lidt for meget beton i renden, og kan så skubbe fundablokke på plads. Får du lidt for meget beton i renden så det er svært at få på plads skovler du det overskydende op i 1. række blokke. Så er det af vejen.
Når 1. række står godt og lige sættes 2. række blot hen over.
Så skulle det gerne passe med ønsket højde, og det hel ekan fyldes med beton. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-07-2024 23:28:27

I den vejledning du selv henviser til står der ikke noget om at det skal støbes ad 2 omgange.
Der står som jeg beskriver ( og andre ) at renden fyldes med beton. Og så sættes der ENTEN leca blokke eller fundablokke.
De sidste stødes eller som der står i vejledning " med små bevægelser.
Så du skal have lidt for meget beton i renden, og kan så skubbe fundablokke på plads. Får du lidt for meget beton i renden så det er svært at få på plads skovler du det overskydende op i 1. række blokke. Så er det af vejen.
Når 1. række står godt og lige sættes 2. række blot hen over.
Så skulle det gerne passe 

med ønsket højde, og det hel ekan fyldes med beton. 

Det lyder som den rigtige løsning, kan regne ud at betonen skal være rimelig fast for at det ikke forskubber sig når man sætter 2. række 👌Tak for svar 🙂

Det lyder som den rigtige løsning, kan regne ud at betonen skal være rimelig fast for at det ikke forskubber sig når man sætter 2. række 👌Tak for svar 🙂

Hvis du laver betonen for fast, kan du ikke rokere med blokkene. Så i med betonen sæt blokkene.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis