Er der tinglyst pligt til vedligehold af dræn på vores grund

I mange år har vi vidst, at der løber et dræn lidt på tværs af vores sydlige skel. Ingen har bekymret sig om drænet i de 20 år vi har kendt det, men den store mængde regn vi har haft tidligere i året har skabt oversvømmelser nedstrøms så nu vil de nedstrøms grundejere gerne ha' "frisket" drænet op.
Oprindeligt - lige efter anden verdenskrig - var det et stort projekt som involverede flere udstykninger.
Vores grundejerforening, som ikke har anlagt eller føler sig ansvarlig for drænet, mener, at i og med flere meter dræn løber på vores parcel, må vi have en tinglysning af drænet.
Jeg har ledt i skødet og på tinglysning.dk men ka' ikke finde noget om drænet. Mit spørgsmål er nu: kan der ligge en tinglysning og gemme sig andre steder?

Med venlig hilsen
Bjarne

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke helt reglerne, men tidligere har man i det åbne landskab skulle aftage dræn- og spildevand fra dem der ligger højere. Tror ikke der skulle skrives noget om det - det var blot lovtekst.

Søren O
Hvis du ikke finder et tinglyst dokument på det dræn, så er reglen altid den at den der ejer grunde skal også velligehold det dræn der løber igennem det. så vedligeholdelsespligten tilfalder grundejeren også selvom det ikke er drænvand fra ens egen grund. 

Ud og find nogle fredede frøer, tag nogle billeder af dem i din have.
Så bliver der ikke gravet noget somhelst.
Tak for jeres indspark - jeg leder så efter en egentlig lovtekst som jeg kan dele med naboerne.

Med venlig hilsen
Bjarne

dusk2dawn skrev den 24-07-2024 19:17:49

Tak for jeres indspark - jeg leder så efter en egentlig lovtekst som jeg kan dele med naboerne.

Vi har en vandløbslov der kan du finde det.. lInK

"Pligten til vedligehold gælder, selvom drænet er meget gammelt, og du ikke tidligere har været bekendt med dets eksistens. Det kan virke urimeligt, men det klare udgangspunkt i vandløbsloven er, at vedligeholdelsespligten tilfalder grundejeren, som ejer den jord, hvor drænet ligger.
Nogle har svært ved at se, hvorfor de skal bevare og vedligeholde dræn, som de ikke selv mener at have stor gavn af. Konsekvensen viser sig ofte på den anden side af skelgrænsen, efterhånden som vandet opstuves og samler sig på nabogrunden. Det kan få naboen til at klage til vandløbsmyndigheden.
Det er kommunen, som er vandløbsmyndighed, og den kan efter vandløbslovens § 54 udstede påbud til grundejeren om vedligehold af drænet. Kommunens påbud kan indbringes for Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet har derfor i flere afgørelser udtalt sig om grundejeres pligt til at vedligeholde selv forholdsvis gamle dræn.
"

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Super, tak!

Med venlig hilsen
Bjarne

Min datter bor på en grund i et villakvarter, hvor bagerste hæk rent faktisk ikke angiver skel for deres grund. De bagerste ca tre m af deres grund ejes af kommunen, og under den ligger der et rørført vandløb. Ved problemer ville de skulle tolerere opgravning her.
Det står naturligvis ikke nævnt nogen steder, det er jo ikke deres grund, men kan ses hvis man tager et matrikelkort frem.
Udstykningen er vistnok omkring 100 år gammel.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis