montere campingvogn vindue

Hejsa, jeg skal til at montere tilbage vindue på en gammel Knauss.
Har fjernet råd omkring vinduet, det hele faldt ud, det var så ødelagt. ​
Jeg har virkelig svært ved at få vinduet på plads igen.
Skal der et tættebånd ind i gummilisten?
Andet jeg lige skal tænke på?
Jeg går ud fra at gummilisten skal placeres først og derefter ruden?
Hvordan gør jeg det trinvis?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu viser dit billede ingen detaljer, så noget konkret kan ved jeg ikke. Normalt skal “gummilisten” monteres først. Normalt er der en “låseliste” indsat i ydersiden af gummilisten. Denne låseliste skal tages ud. Så vil “læben” i gummilisten kunne vippes ud, så vinduet kan monteres. Tror der er på samme måde som ældre biler. Der lagde man en snor (ø 5-6 mm.) hele vejen rundt i kanalen hvor låselisten sad. Herefter presses ruden ind mod gummilister, og snoren trækkes skråt udad, så læben trækkes ud over vinduets kant. Lidt af en opgave hvis man aldrig har set hvordan det gøres. Til slut skal låselisten monteres. Det kan lade sig gøre uden specialværktøj, men er noget tidskrævende.

Søren O
Ok, det er det jeg regnet ud så langt. Fint at blive bekræftet i det. Hvad med fugemasse etc. Der lå gammel masse i gummilisten,.
Jeg har set nogle videoer hvor man lægger en type tape indvendig i listen, men kan ikke regne ud hvad det er for tape.
Jeg har lært meget siden dette projekt begyndt. 😄
Ruden skal passe nøjagtig til hullet, men så der er plads til tykkelsen af gummilisten, og gummilisten skal passe til rudetykkelsen, samt til godstykkelsen i vognens side, ellers bliver det aldrig godt.
Låselisten køre du i til sidst, fugemasse burde ikke være nødvendigt..

(man kan også sætte listen på ruden først, men tror den anden metode er nemmere)

Du kan se fremgangsmåden her..

Vi prøver igen, i morgen --
Der hvor gummilisten pakker mod campingvognens yderside vil det være en god ide med fugemasse. Der skal ikke meget utæthed til før der kommer vand ind. I “gamle dage” hvor bilruder blev monteret på samme måde var det almindeligt med lidt fugemasse under gummilisten.

Søren O
Super, mon ikke det vil lykkes.
Opdaterer efter jeg prøvet. 👍👍👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis