Vaskemaskine slår relæ fra - problemet er jord

Jeg har med stor omhu og glæde læse forskellige tråde om relæ-problemer med vaskemaskine. Jeg har selv et problem og mener at have isoleret årsagen. Nu skal jeg bare videre.

Det hele ender altid med, at relæet slår fra, når jordledningen er monteret. 

Første gang relæet slog fra var under en vask. Herefter slår relæet fra blot vaskemaskine tilsluttet (eller er tilsluttet) dvs. selv når den ikke er tændt.

Jeg har prøvet mange ting, bl.a. at ændre på fase og nul. I begge tilfælde virker vaskemaskinen kun, når jeg tager jordledningen ud af boksen (den boks, der sidder fastskruet under vasken og hvor tørretumbleren også er sat til - ja, jeg har prøvet at fjerne tørretumbleren). 

Relæet slår altså KUN fra, når jordledningen er monteret i boksen. 

Maskinen er kun 2 år gammel. 

Har læst her, at det IKKE er en god løsning at fjerne jordledningen. Her ville man kunne få stød, hvis man rører vaskemaskinen samtidig med at røre en anden hvidevare - og fryser står lige ved siden af (dog i alm. tofodsstik) og tørretumbleren er ca. 70 cm derfra, hvorfor man kan komme til at gøre den.

Kan en løsning være at fjerne jordledningen fra tørretumbleren også? De står begge på gummidutter. Eller skal jeg i gang med at kigge på varmelegeme (et nyt koster 519,-) eller dørlås?

Et godt råd værdsættes. Mvh s8
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Det er som regel varmelegemet der er synderen, men lad nu være med at køre uden jordforbindelsen tilsluttet..
Nu er der sikkert kun en lille overgang til jord, ​men det kan hurtigt ændre sig.
Det kan være direkte livsfarligt at fjerne jordforbindelsen...

Vi prøver igen, i morgen --
Tak. Ja, jeg tænker heller ikke det er sundt at køre uden jord. Det er bare mystificerende, at fjernelse af jord kan afhjælpe problemet med, at den slår relæet fra. Jeg må om bag ved og kigge på varmelegemet. 
Prøv at pille begge ledninger af varmelegemet (de skal måske isoleres med lidt isolerbånd), og derefter tænde for maskinen. Virker maskinen så, har du synderen.

Søren O
Prøv at gør som Søren skriver. Det er med stor sandsynlighed varmelegemet, der er synderen.

fase
Søren O skrev den 23-07-2024 18:21:51

Prøv at pille begge ledninger af varmelegemet (de skal måske isoleres med lidt isolerbånd), og derefter tænde for maskinen. Virker maskinen så, har du synderen.

Supergodt tip. Bedre end at bruge 519,- på forhånd :-) Tak for det. 

Det er ikke jordledning som er problemet, men et eller andet ved vaskemaskine. Jordledning er til for at redde dit liv når det kommer overgang på en maskine. 
Du skal naturligvis tjekke som beskrevet ovenfor, men hvis relæ slår fra selv med slukket maskine så er det nok ikke varmelegeme.
Nogle maskiner har en støjdæmpnings kondensator ( radiostøj og netstøj) som sidder lige hvor kablet kommer ind i maskinen. Denne er forbundet til jord og ved fejl vil det opføre sig som du bekriver. Du kan prøve at pille den af og så se om det kan køre. Er det tilfældet ville jeg blot undvære den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis