Jeg har med stor omhu og glæde læse forskellige tråde om relæ-problemer med vaskemaskine. Jeg har selv et problem og mener at have isoleret årsagen. Nu skal jeg bare videre.
Det hele ender altid med, at relæet slår fra, når jordledningen er monteret.
Første gang relæet slog fra var under en vask. Herefter slår relæet fra blot vaskemaskine tilsluttet (eller er tilsluttet) dvs. selv når den ikke er tændt.
Jeg har prøvet mange ting, bl.a. at ændre på fase og nul. I begge tilfælde virker vaskemaskinen kun, når jeg tager jordledningen ud af boksen (den boks, der sidder fastskruet under vasken og hvor tørretumbleren også er sat til - ja, jeg har prøvet at fjerne tørretumbleren).
Relæet slår altså KUN fra, når jordledningen er monteret i boksen.
Maskinen er kun 2 år gammel.
Har læst her, at det IKKE er en god løsning at fjerne jordledningen. Her ville man kunne få stød, hvis man rører vaskemaskinen samtidig med at røre en anden hvidevare - og fryser står lige ved siden af (dog i alm. tofodsstik) og tørretumbleren er ca. 70 cm derfra, hvorfor man kan komme til at gøre den.
Kan en løsning være at fjerne jordledningen fra tørretumbleren også? De står begge på gummidutter. Eller skal jeg i gang med at kigge på varmelegeme (et nyt koster 519,-) eller dørlås?
Et godt råd værdsættes. Mvh s8