Er det eternit med asbest?

Kan nogen se om dette er eternit plader m asbest?
Jeg har været lidt rundt om huset for at se efter numre i pladerne, men kan ikke finde noget nummer nogen steder.

Det er et tag på en kolonihave jeg har overtaget, og jeg har desværre ingen anelse om, hvor gammelt huset måtte være. Men det er gammelt. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, asbest.
Hvis du påtænker at udskifte, har du desværre kun indtil 31/12 hvis du vil gøre det selv. Asbest er, pga. djøffere blevet så farligt du ikke selv må røre pladerne herefter....

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar.
Øv, det tænkte jeg nok det var.
Har godt læst om alle de regler, der kommer efter årsskiftet. Tror desværre ikke, at det er en opgave jeg lige selv kan påtage mig. Men så det bare at finde nogle håndværkere inden årsskiftet, lige som alle andre. 
Kategorina skrev den 23-07-2024 08:43:31

Tak for svar.
Øv, det tænkte jeg nok det var.
Har godt læst om alle de regler, der kommer efter årsskiftet. Tror desværre ikke, at det er en opgave jeg lige selv kan påtage mig. Men så det bare at finde nogle håndværkere inden årsskiftet, lige som alle andre. 

Eventuelt firma du får til det skal overholde den samme lovgivning, som efter autorisationen senest skal være taget. Autorisationen har til formål at sikre at de kender til de rigtige regler.
SIden det er udenfor må du også gerne selv indtil da - så længe du selvfølgelig følger lovgivningen mht anmeldelse og beskyttelsesudstyr osv.

Måske det er bedst at vente eller i hvertfald sørge for at anvende et firma der følger nuværende lovgivning(hvilket desværre er fåtallet - bla. derfor indføres autorisationen)

Superdiy skrev den 23-07-2024 08:37:06

Ja, asbest.
Hvis du påtænker at udskifte, har du desværre kun indtil 31/12 hvis du vil gøre det selv. Asbest er, pga. djøffere blevet så farligt du ikke selv må røre pladerne herefter....

Det er skam ikke DJØFerne, men de forskellige fagforeninger og specielt tillidsrepræsentanter inden for byggeriet der i årtier har presset på for en autorisation, for at undgå at der fortsat dør flere 100 om året af asbestrelaterede sygdomme. Da selv uddanende håndværke rikek formår at følge lovgivningen omkring håndtaering af asbest.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Buller27: Den med de "flere hundrede om året" er en skrøne, på linje med den om at 1 stk fiber kan medføre lungehindekræft. . 
Jeg har før henvist til en stor undersøgelse fra Ålborg universitets hospital. (Og her har ved gud forstand på asbest) . 
Så vidt jeg husker er det ud af 400.000 undersøgte som alle havde arbejdet mere eller mindre med asbest at der var 60 døde om året over en 40 årig periode. 
Der er flere døde men de har så i mange år arbejdet på eternit fabrikken eller boet i nærheden. 
Jeg kunne ikke lige finde undersøgelsen, Men her er link til arbejds medicinsk klinik i Ålborg men deres svar på farligheden af asbest. LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er taget utæt?
Så længe det bare ligger der er det jo ikke på nogen måde farligt, selv om det indeholder asbest.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
ev elmand skrev den 23-07-2024 23:05:24

Buller27: Den med de "flere hundrede om året" er en skrøne, på linje med den om at 1 stk fiber kan medføre lungehindekræft. . 
Jeg har før henvist til en stor undersøgelse fra Ålborg universitets hospital. (Og her har ved gud forstand på asbest) . 
Så vidt jeg husker er det ud af 400.000 undersøgte som alle havde arbejdet mere eller mindre med asbest at der var 60 døde om året over en 40 årig periode. 
Der er flere døde men de har så i mange år arbejdet på eternit fabrikken eller boet i nærheden. 
Jeg kunne ikke lige finde undersøgelsen, Men her er link til arbejds medicinsk klinik i Ålborg men deres svar på farligheden af asbest. LINK 

Lungehindekræft er kun en meget lille del af de helbredsproblemer asbest kan meføre. Nu handler det jo ikke om hvorvidt man enten er død eller levende. Der er mange helbredsproblemer indimellem - ligesom med rygning.

Og nej det er ikke en skrøne. Desværre har DK ikke forsket ret meget eller undersøgt asbest problemer ret meget ift i USA og Tyskland eksempelvis.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det bliver næppe dyre at vent til næste år, håndværkere må stadig skifte det efter nytår.

Buller27.
Jeg kan naturligvis ikke skrive hele rapporten af her, det kunne klæde dig at læse den.. Men det er meget stor undersøgelse, og er der et sted de har forstand på asbest, så er det klinik for arbejdsmiljø i Ålborg. 
Her har jeg sakset de sidste 2 linjer i konklusionen:
"Det er vigtigt at huske, at selv hvis man har indåndet asbest i større mængder, så er langt det mest sandsynlige, at man aldrig bliver syg af det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis