Skoda Citigo bagklap låser ikke.

Godaften, 

Er der nogen her på tråden, der har erfaring med en bagklap, der ikke låser, og hvad problemet kan bestå i? Eventuelt nogen med en Citigo/Up/Mii endda?

Det sjove er, at når jeg trykker "palen/krogen" ind med en finger, når bagklappen er over vandret, så låser den og holder sig låst til jeg trykker på knappen, men så snart den er under vandret og dermed også når den er lukket, så låser den ikke. Og det er jo ikke videre praktisk.

Ergo virker den - bare ikke helt som den skal. Så det er jo næppe noget med en ledning eller sikring. Det er bare lidt sært. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om at låsepalen går trægt - det er set med mange døre også. Wd40 eller graffitolie og lidt gymnastik, dvs. bevæg palen fra lukket til åben nogen gange. Er problemet elektrisk, kan det være en delvis knækket ledning eller dårligt stik, men find lige ud af om klappen overhovedet kan lukkes, hvis den elektriske forbindelse er afbrudt. 
Ps - nogen fejlkoder?

cdp skrev den 22-07-2024 19:20:46

Det lyder som om at låsepalen går trægt - det er set med mange døre også. Wd40 og lidt gymnastik, dvs. bevæg palen fra lukket til åben nogen gange. Er problemet elektrisk, kan det være en delvis knækket ledning eller dårligt stik, men find lige ud af om klappen overhovedet kan lukkes, hvis den elektriske forbindelse er afbrudt. 

Palen glider som Hans i Grete, så det er ikke det. 

Jeg mistænkte også noget elektrisk, men det er sgu da relativt besynderligt, at den låser og holder låsen, når bagklappen er over vandret, men ikke når den er under.

Og nej, ingen fejlkode.
Jep - du kan åbne med fj.bjt. nøgle - i så fald er der en magnet/servomotor til det. Undersøg om en frakobling af strøm til låsen ændrer noget. Gør det det, kender du fejlen...
ps - formoder du har checket stik mv. Måske er låsen så slidt, at smækket får den til at stå åben?

Har du overvejet, om der kan være en dårlig forbindelse i overgangen mellem karosseri og bagklap. Den er øverst i klappen.

fase
Jeg er på Fabrins hold. Ud fra fejlbeskrivelsen lyder det til en kabelfejl. Når klappen er åben er der gennemgang, og når klappen lukkes er der ikke forbindelse.
En Citigo er en billig bil, så det er nærliggende at tænke de har sparet lidt vel på kvaliteten at ledningsnettet.

Selvbygger med stort S. 
Det er en mulighed. Men låseboksen laver stadig åbnelyden, når den er lukket og man trykker på knappen. Så forbindelse er der - om den er dårlig, skal være usagt.

Det undrer mig bare stadig, at den gerne vil låse, når jeg trykker palen ind over lodret. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis