Garageportåbner

Hej alle!

Jeg har en (tung) garageport i træ. Porten er 2,20 x 4,40 m dvs. 9,68 m2. Porten "svinger udaf" i et fjedersystem.

Problem: Den gamle garageportåbner, en gammel Tormatic (450W og 3000g) er stået af.

Jeg er i tvivl om hvor kraftig en ny garageportåbner, jeg skal købe.
Jeg har set på nogle modeller med hhv. 600, 800 eller 1000 n kraft. På beskrivelsen står der hvor mange m2-port de kan løfte, men da min port er tung, er jeg usikker på om det er retvisende i mit tilfælde.

Er der nogle herinde, der kan hjælpe mig videre?

gode hilsener
Christian

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fjedrene sikrer vel at porten kan betjenes manuelt med moderate kræfter. En trækkraft på 600 / 800 / 1000 N (svarende til ca. 60 / 80 / 100 kg.) er da temmelig meget.
Du kunne jo prøve at sætte et tov fast i porten og føre tovet hen over en trisse. Så henter du en badevægt og en hjælper. Du stiller dig op på vægten, og trækker ned i tovet. Din hjælper skal holde øje med vægten. Forskellen på aflæsningerne på vægten viser hvor stor trækkraft du har brugt. 

Søren O
Hej Søren!

Tusind tak for dit input. Med det du skriver, tænker jeg, at den billige fra jem og fix vil kunne klare opgaven. De skriver at deres garageportåbner kan løfte 100kg. Og du har ret, at fjedrene tager en del af løftet. Fedt nok!!

vh. Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis