Slibning af knive

Hej jeg sliber mine knive med strygestål og er egentligt rimelig tilfreds  med det, jeg stryger i ca. 30graders vinkel, for en tilpas skær og holdbarhed, men hvad siger reglerne egentlig? jeg ved godt at man ofre styrke for skarphed, altså hvis jeg sliber 15grader bliver kniven skarpere, men også hurtigere sløv og modsat. Hvad anbefales med en standart kniv( Zvilling) er den jeg er glad ved. Jeg har ikke brug for supernørd om hvor meget kulstof osv. Bare en god standart   

it is better to burn out than to fade away
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Reglerne"?
Eksisterer ikke. Men 20...25 grader per side fungerer normalt fint nok til rustfri knive (du skriver Zwilling, så jeg går ud fra at de er rustfri).
Men strygestål er egentlig kun til lige at rette skæret. Efter nogen tid er det ikke nok, og du får brug for en slibesten. F.eks. en tosidet med 5000/2000 korn. Husk at komme vand på.

Bent Andersen skrev den 21-07-2024 23:14:02

"Reglerne"?
Eksisterer ikke. Men 20...25 grader per side fungerer normalt fint nok til rustfri knive (du skriver Zwilling, så jeg går ud fra at de er rustfri).
Men strygestål er egentlig kun til lige at rette skæret. Efter nogen tid er det ikke nok, og du får brug for en slibesten. F.eks. en tosidet med 5000/2000 korn. Husk at komme vand på.

Altså Rustfri er jo lidt en en illusion når det kommer til knive. Min erfaring som maskinarbejder er at rustfri ikke er magnetisk og kan derfor ikke hænge på en knivmagnet. Men det gælder kvalitet rustfast stål og ikke knivstål. Men det jeg hører er 20-25 grader og selvfølgelig snakker jeg slibesten 2000 korn+.

Hvad gør vandet egentligt? Jeg gør det bare fordi min farfar gjorde det   

Standard vil nok være ca. 20° per side. 

Vandet tilføjes til stenen hovedsageligt for at løfte partikler væk fra stenen, ellers vil stenen blive mættet af metal/slibe støv. 

Et strygestål er mest til dagligt vedligehold, da det ikke fjerner særligt meget materiale og feks. Er det en næsten umulig opgave at udbedre et hak i kniven kun med et strygestål. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Vandet?
1: køler (ligegyldigt her, relevant ved en slibemaskine)
2: smører så kniven glider pænt over stenen uden ryk
3: holder "porerne" i stenen åbne så de ikke slammer til
4: samler slibestøvet til en pasta som er nem at rengøre

At 18/10 stål ikke er magnetisk er velkendt, men der er masser af andre legeringer som er rust/syrefaste og er magnetiske.
18/10 er velegnet til bestik der skal i opvaskemaskinen, men er temmelig blødt.

gasse skrev den 22-07-2024 00:27:47

Bent Andersen skrev den 21-07-2024 23:14:02

"Reglerne"?

Altså Rustfri er jo lidt en en illusion når det kommer til knive. Min erfaring som maskinarbejder er at rustfri ikke er magnetisk og kan derfor ikke hænge på en knivmagnet. Men det gælder kvalitet rustfast stål og ikke knivstål. Men det jeg hører er 20-25 grader og selvfølgelig snakker jeg slibesten 2000 korn+.

Hvad gør vandet egentligt? Jeg gør det bare fordi min farfar gjorde det   

Zvilling skriver 15 gr pr side

Martensitisk, rustfrit stål, er stærkt magnetisk, og bruges ofte til knive..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ildstaal skrev den 22-07-2024 00:45:31

Standard vil nok være ca. 20° per side. 

Vandet tilføjes til stenen hovedsageligt for at løfte partikler væk fra stenen, ellers vil stenen blive mættet af metal/slibe støv. 

Et strygestål er mest til dagligt vedligehold, da det ikke fjerner særligt meget materiale og feks. Er det en næsten umulig opgave at udbedre et hak i kniven kun med et strygestål. 

Min erfaring er at hvis jeg vil ha en skarp kniv, er hvis kniven er skarp, er strygestål rigeligt i meget lang tid. Hvis selvfølgelig at man passer godt på sine knive. Så som altid vaske i hånden og aldrig i opvaskemaskinen, så har du en skarp kniv i lang tid.

gasse skrev den 22-07-2024 01:08:14

Min erfaring er at hvis jeg vil ha en skarp kniv, er hvis kniven er skarp, er strygestål rigeligt i meget lang tid. Hvis selvfølgelig at man passer godt på sine knive. Så som altid vaske i hånden og aldrig i opvaskemaskinen, så har du en skarp kniv i lang tid.

Det kan du også have helt ret i, alt efter hvilket resultat man ønsker, og hvad lang tid er for dig, det er også bevist at strygestålet fjerner en vis mængde materiale, modsat manges opfattelse om at den kun retter æggen op.

Den største ulempe ved brug af strygestålet på sigt er dog den meget lille kontaktflade, da du med tiden risikere at skabe bølger/konkave steder langs kniven, som det også ses med "pull through" slibe gadgets, der ofte sliber alt for meget stål væk lige hvor man starter og typisk ikke formår at udjævne selv små hakker i kniven, men i stedet ender med at skabe bølger i kniven.

Jeg har i hvert fald set rigtigt mange knive i elendig stand, når jeg har slebet for familie/venner/bekendte, og så har jeg nok en lidt forhøjet standard da jeg har det helt store udstyr med en Tormek T8 slibemaskine og nemt lige kan friske en kniv op med en ny frisk slibning. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis