Bordbensforlængere

Hej LDS,
Vi har købt et brugt fint spisebord,
Desværre har de tidligere ejere skåret 5 cm af bordbenene. (Fineret og olieret valnød)
Det er lidt træls når man sidder ved bordet og jeg leder efter en måde at forhøje det.
Jeg har overvejet messing - men de gørtlere jeg har kontaktet er heller ikke rigtigt med på en så lille opgave.
Producenten af bordet vil have 7200 for et sæt nye ben - hvilet er mere end vi selv har givet.
Har i nogen gode forslag til hvordan det kan laves. Jeg har forsøgt at taget er par billeder, men profilen på bordbenene er med rundinger i hver ende og så en lige del på midten. Der er to ben i hvert hjørnet så man skal lave 8 forhøjere. Kan det laves pænt? Hvad tænker i?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du tage et billede nedefra så man ser profilen af trædefladen, gerne med målangivelser.
Hej Bent,
Jeg kigger på det en af dagene. Skal lige have lejlighed til ​at ​vippe bordet op. Hvad ​har du i tankerne?
Så fik jeg taget et par billeder. De er taget nedefra og op, men tænker man kan se profilen af benet.
Nogen med gode forslag?
Er det muligt at løfte bordpladen 5cm op, i stedet for at forlænge benene?
DLG skrev den 24-07-2024 19:51:45

Er det muligt at løfte bordpladen 5cm op, i stedet for at forlænge benene?

Har faktisk tænkt på det, men det kan ikke rigtig lade sig gøre uden at det kommer til at se noget underligt ud. 

Annonce
Kunne det være muligt at forlænge benene i toppen? 

Søren O
​Det er desværre ikke muligt, jeg tror det eneste man kan ​gøre ​er ​at hæve det i bunden. ​Nogen ideer til hvordan man kan lave det pænt?
Tror ikke det vil blive nemt at komme med en løsning, der er både pæn og stabil.
For det første skal enderne på benene der er kortet op, være 100 % lige.
De kunne laves i messing eller alu, men tænker det vil se forkert ud, på det ellers stilrene bord, så skal der bores to huller så forlængerne kan skrues fast i benet, og sidde stabilt.
Få det groft tildannet på et maskinværksted, og lav resten på en båndpudser. (eller få det cnc fræst, men nok for dyrt, med programmering fremstilling samt materialer)
Er benene koniske, bliver det jo ikke nemmere.
En forlængelse i træ kunne nok også være en mulighed, og evt i sort eller lignende.

Men mon ikke du lige så godt kan købe de ben, og græde en gang ?

Vi prøver igen, i morgen --
Der er et par resultater når man googler " bordben forlængere "
Man kunne lime noget træ, med dyvler og høvle det ned, på langs med de oprigdelige ben med en længere høvl, til det er helt plant. Og male med en brun farve. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også