Jordledninger I gammel hus

Hvordan tjekker man om jordledningerne er aktive, hvis jeg måler på tavlen mellem fast og jord viser mit multimeter 230 v, hvis jeg måler i kontakten i køkkenet viser det 150 v, hvis jeg måler i badeværelset viser det 58 v, er der en valid måde at måle det på ??
Mvh René 

RK
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine målinger siger at jordledning ikke er samlet hele vejen. Altså ikke er aktiv der hvor du måler. 
Når du er i tavlen kan du se efter om der er jordledere der ikke er sat sammen med de andre. Jeg ville tro at jordleder til komfur og vaskemaskine er i orden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dit svar, men det forstår jeg ikke,, jeg tænker hvis ikke jordlederen er skruet på jordspyd  vil der vel ikke kunne måles noget strøm, så er vel bare en ledning uden noget udslag, hvis jeg har fase på voltmeteret og trykker det andet ben på væggen eller bordet får jeg ingen visning, så hvorfor er der forskellige spændinger alt efter hvor i huset jeg måler på jorden ??
Mvh René 

RK
Jordledning er sikkert sat på jordspyd. Som jeg skriver så er den  ikke samlet hele vejen. 
Du måler i tavlen 230 V imellem fase og jordledning. Det tyder på at det her er ok.
Så måler du andre steder 150 / 58 V 
Her et det tydelig at der de 2 steder ikke har samme potentiale på jordledning. Altså at det ikke er forbundet til jordledning fra tavlen. 
Hvor det går galt kan jeg ikke sige. Men prøv at tjekke ved komfur og vaskemaskine. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis