Dørhængsler udskift eller ny karm?

Hej Forum

Jeg er igang med renovering af 70’er villa.

Jeg vil gerne have skiftet dørene ud, men så vidt muligt undgå at skifte karm.

Pt sidder døren fast med disse hængsler (se billede)

Hvad er den nemmeste løsning hvis jeg skal undgå at skifte karmen?

Kan man købe døre der passer direkte over på disse hængsler? Kan man købe nye hængsler som vil passe direkte hvor de gamle har siddet?  Hvis ja ​hvilket 🙂

På forhånd mange tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke du kan finde nye døre, der passer til dine eksisterende karme og hængsler.

En mulighed kunne være at få de gamle døre sprøjtemalet, så kommer de til at ​se ud som nye..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke kun hængslerne ​der er et problem. Det er også dimensionerne, der sikkert ikke passer og fallens placering i forhold til låseblikket.

Realistisk er der kun ​opfriskning af gamle døre eller nye døre og karm.
Først og fremmest skal du finde ud af, om du i det hele taget kan købe døre som har samme mål, højde, bredde og tykkelse.
Kan du det, skal du ikke forvente at kunne finde nogen, hvor hængsler passer, da man bruger andre typer i dag.
I dag er det typisk hængsler af en type, så de passer både som venstre og højrehængt.
Så løsningen vil være, at fjerne nuværende hængsler og få lavet nogle lus, som passer nogenlunde i, så der kun vil være lidt spartling. Lusen skal limes fast og evt. også med skruer til at holde dem. Når der så er spartlet ud og alt ser pænt ud, skal du stemme ud til de nye hængsler. Så kan det godt gøres pænt.
Det samme vil du skulle i den side, hvor låsemekanismen sidder.
Det er et arbejde, som tager noget tid, men det kan jo så spare tiden, som tager at skifte karm og sætte nye gerigter osv.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også