230v fra ledning med 5 ledning og 400v

Jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor der løber et kabel ud til et rum hvor en vaskemaskine og en tørretrumle kan tilsluttes (i væggen sidder der 2 x 230v stik med jord).

Kablet er klippet op på vejen (i et skab), og der sidder 5 samlemuffer, hvoraf der er trukket 230v ud til en stikkontakt med jord på.

Jeg har målt på mufferne med mit voltmeter, og 230v kontakten er trukket via nul (den blå), fase (den brune), og jord via gul/grøn.

Imellem den grå og den sorte ledning er der 400v, disse løber blot direkte videre (er blot samlet via samlemufferne).

Dvs. personen har gerne ville have 230v ud inde fra skabet, og har blot trukket dette ud af kablet med de 5 ledninger.

Mit spørgsmål er:

1. Om dette er en lovlig måde at gøre det på?

2. ​Hvis jeg vælger at bruge den kontakt der er lavet til 230v til f.eks. noget computerudstyr (det passer ret godt at have dette stående der hvor udtrækket er, og jeg tænker det er derfor det er lavet), er der noget jeg skal tage højde for? Jeg tænker at sikringen i den anden ende nok er 16A (skal lige have dette tjekket).

Jeg har flere maskiner, og der hvor jeg boede før, kunne den 10A sikring godt slå ud, når alle ​maskiner på nær en kørte, og den sidste så blev tændt. Det skete få gange. Heraf tænker jeg at det måske er en fordel at de sidder på 16A?

På forhånd tak for hjælpen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Det lyder som om at samlingerne ikke er i en samledåse. Hvis det er tilfældet, er installationen ikke lovlig. Et billede ville have vist det.
Er installationskablet 2,5 mm2 vil 16 amp sikring sikkert være ok.
Du har mulighed for yderligere at opsætte 2 stikkontakter, så du kan udnytte alle 3 faser.

Søren O
Mange tak   og tak for hjælpen!

Ledningerne er ikke i en samlingsdåse. Jeg vil anskaffe en og så sætte dem derind.

Ja, kablet er 2.5. Dog er det kabel der er påført til at trække 230v et almindeligt 230v/13A kabel, men det kommer ikke til at trække så meget på noget tidspunkt. Alternativt kunne jeg skifte det, nu jeg roder med det.

Skulle jeg ønske at udnytte det med at opsætte yderligere 2 stikkontakter, hvordan skal de to andre faser (den grå og den sorte ledning) så tilsluttes? Skal hver af dem sættes sammen med nul (den blå)? Dvs. sort+blå+gul/grøn = 1 stikkontakt af 230v. brun+blå+gul/grøn = 1 stikkontakt af 230v. grå+blå+gul/grøn = 1 stikkontakt af 230v?

Jeg har ikke ​målt på dem sådan, men blot spændingen imellem den sorte og grå på 400v.

Kablet til stikkontakten skal også være 2,5 mm2, og stokkontakten skal være uden afbryder (godkendt til 16 amp.). Hvis du har mulighed for at sløjfe forbindelserne gennem stikkontakten kan du undvære samledåsen.
Du har styr på hvordan eventuelt flere stikkontakter skal tilsluttes. Nul og jord er altid fælles.

Søren O
Tusind tak for svaret. Jeg vil rette op på det så jeg kan udnytte forbindelsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis