Undertag, uden at fjerne mine tegl??

Jeg har ca. 175 kvm (Ifølge en fidusmager som har afgivet tilbud på afrensning) tag. Kan jeg på nogen måde lave en helgardering (Får taget understrøget) med et undertag, så det med garenti holder tæt de næste mange år, uden at fjerne mine tegl først? Kan man på en elller anden smart måde lægge det mellem teglene og lægterne?

Venlig hilsen

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det kan ej lade sig gøre at lave undertag uden demontage af tag og lægter, men muligvis understrygning.

Hvilken tegl har du?


Hej Orla. Naturligvis er det dig som svarer! Du er altid på forkant med det hele. Rart at have en som dig på denne side!!!!! biggrin

Det er de orginale røde ler-tegl fra 1956, og jeg har tænkt mig at få taget understrøget, men hvor længe mon det vil holde?

Venlig hilsen

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
god fornøjelse med understrygningen... mage til l.... arbejde skal man lede længe efter.

jeg er igang med at understryge 90m2 på min loftsetage, og er godt og vel halvfærdig, men kun med de vandrette samlinger, og det har indtil videre taget 15-16 timer........

mht de lodrette samlinger frygter jeg virkelig hvordan jeg får skidtet til at sidde fast! jeg har forsøgt et par gange, men det falder bare ned, uanset hvor meget jeg forvander, eller hvor meget eller hvor lidt vand jeg kommer i mørtlen.

Orla, kom lige med nogle fif. Hvilket redskab egner sig bedst, jeg har forsøgt med min understryger ske, men den er alligevel for bred.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Hej Falck mand

En understrygning kan i realiteten holde i rigtig mange år, hvis den vel at mærke bliver udført korrekt.

Det første du skal gøre, er at tjekke om alle binderne er ordentligt fastgjort mellem lægter og tegl ( hver 3 teglsten SKAL være bundet ). Du kan evt. efterbinde med tyk ståltråd.

Derefter går du taget igennem for løs understrygning ( husk at fjerne alt løst mørtel ).

Nu kan du så gå i gang med understrygningen. Husk at forvand for støv og løst mørtel.
Brug en god bastard mørtel ( bakkemørtel/Murergrus/cement), med iblandet fibertråde ( fibertrådene gør mørtelen 2-3 gange mere stærk ).

Af værktøj skal du bruge: Skelske, papegøjeske, spandske, ”langemarren”, radiatorpensel, og et pudsbræt/fugebræt

MVH

Murermesteren
Hej Falckmand

Hej Orla. Naturligvis er det dig som svarer! Du er altid på forkant med det hele. Rart at have en som dig på denne side!!!!!

Ja sommetider til stor irritation, men altid i en god mening biggrin

Den gammeldags måde at understryge på er med mørtel som du sikkert får opskriften på under www.MURO.dk, men der findes også kit/fugematerialer som jeg har set anvendt med et godt resultat, men jeg kender dog ikke produktet da det er specialfirmaer der har anvendt det.

Understryning af tegltage bør eftergåes hvert år som en del af den almindelige vedligeholdelse af bygninger.
Annonce
mht. forvanding, brug en giftsprøjte med højt tryk, den kommer ind i alle krogene, og trykket spuler det sidste skidt af teglene.

mht. binding, vent til du har understrøget, da de i den grad sidder i vejen når der skal understryges.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Bør efterses hver år skriver du!? Men det er jo det det hele ligger begravet! Jeg skal istandsætte min 1. sal, og får derfor IKKE mulighed for at efterse understryningen hver år!!

Venlig hilsen

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Hej Falckmand
Har lige talt med en kammerat, da jeg kom i tanke om at han havde det samme problem for år tilbage. Han valgte at bruge elastisk fugemasse (den sorte man kan købe i byggemarkeder) fremfor den gængse metode. Det er nu 6-7 år siden og han har ikke kunnet konstaterer utætheder endnu. Fugemassen har den fordel at den kan tåle bevægelser i taget uden at miste hæfteevnen. Spørg i byggemarkedet hvad de kan anbefale.
God arbejdslyst !

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis