Hævet træterasse

Hjælp…. Vi har besluttet at give os i kast med at bygge en hævet terrasse fra udgangen af vores køkken. I dag er der allerede en solid en, dog kun på 3x1,5m. Dén vil vi gerne have udvidet.

Derfor… jeg læser flere steder at folk anbefaler at sætter stolperne på stolpesko der støbes i jorden… men hvilke er det helt præcist??? Synes kun jeg kan finde til hegn og carporte….
Og hvad tænker I? Er det det rigtige at gøre og nogle gode råd, når man begiver sig ud i sådan en projekt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor højt over jorden skal terrassen være ?
Stolpesko er ikke det der giver den stiveste konstruktion, nedgravede stolper er meget mere stabile, de skal ned i frostfri dybde ca 90 cm, så kan du enten stampe op med sand/grus, eller støbe dem fast.

Stolpesko til nedstøbning findes i mange varianter, eks de her som ​har godt fat i stolpen.

Vi prøver igen, i morgen --
Den vil ende med at være omkring 60-70cm over jorden.

Vi har kigget på nogle der hedder stolpesten i beton, der kan justeres. Jeg har vedhæftet et billede af dem. Tror du de vil kunne bruges? 
Udmærket stolpesko, men den er bare ikke stabil. Det kræver noget afstivning, så til dit formål er den ikke egnet.
Så hellere bruge forslaget fra je_ns. Det er helt anderledes stabilt. Du han evt. vende beslaget så fladjernene “gemmes” inde i plankeværket.

Søren O
De stolpesten du viser billede af ligner dem fra jem og fix, de er 80 cm høje med beslag.
Så de kunne nok godt kunne bruges, ideelt set graver ​hul til stolpestenene ned til frostfrit, og fylder op med stabilgrus, som du stamper grundigt, så ​det passer med at stolpestenene kan komme ned i jorden med ½ delen af betondelen, og så fylder du op med stabilgrus omkring dem.
​Vælger du så vanger i eks 195x45 mm til du komme op i den ønskede højde..

Man kan også bore huller med et jordbor, fylde op med beton, og så ​findes der støberør i pap, så man kan komme op i den ønskede højde over jorden, pappet kan fjernes når betongen er hærdet op.​LinK​​​

Eller brug plast rør, som her hvis det ikke bliver synligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Så længe du kun understøtter strøer er “din” stolpesko perfekt. Er det derimod stolper til f.eks. et hegn duer den ikke.1

Søren O
Annonce
Jeg har hjulpet 2 forskellige med at lave terrasse, hvor de stolpesten i beton du viser med justerbart beslag blev brugt.
Det var fint at arbejde med og absolut intet problem med efterfølgende stabilitet. De var begge ca. 1 m over jorden.
De bruges jo bare til at bære de bærende bjælker, og når først det hele bliver skruet sammen, så bliver det meget stabilt.
Ville intet have imod at bruge samme metode igen.

Kurt B. Andersen
Tusind tak for jeres svar.
Kan i hjælpe med hvor ofte jeg bør understøtte den nederste reglar, som strøerne hviler på? Lige nu er den blot klodset op med fliser hvor jeg så tænker at grave hullerne og montere og støbe stolperne.

Terrassen måler 540x360gm og strøerne er monteret med 49cm afstand.
Både regler og strøer har dimensionerne 45x145.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også