Ovn slår relæ fra

Hej alle

Jeg har et SMEG gaskomfur med el-ovn. Det er 15-20 år gammelt.

Når el-ovnen tændes, og den varmer i 10 til 15 minutter ca., så slår relæet fra.

Der er ikke tale om overforbrug, eftersom ovnen var det eneste der kørte.

Da ovnen afkøledes efter brug med den indbyggede blæser, og den ikke varmede op længere (varmelampe slukket) , der slog relæet også fra - så jeg mistænker ikke et dårligt varmeelement eller varmering.

Displayet virker ikke, så jeg kan ikke udlæse en fejlkode.

Jeg vil tro, at komfuret står til 1000 kr. i nuværende stand, så jeg tænker ikke at bruge 3-4.000 på en tekniker og nye dele.

Jeg er åben overfor at skifte en del selv, hvis bare jeg vidste hvilken del der er problemet.

Jeg ser frem til jeres input.

Mange tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke fortælle om det er sikringen eller HPFI-relæet, der slår fra? Hvor stor er sikringen, 16A? Er det varmluftdelen eller over-/undervarme, der laver ballade.

fase
Hvis du lokaliserer tilslutnings klemmerne til varmelegeme og blæser, kan du udelukke fejlen, ved afmontering.
For eget helbred skyd, tag stikket ud når du roder med det.

Hvis det er HFI-relæet kan det skyldes fugtighed. Det kan skyldes overdreven mænge af vand i ovnrummet. Nogle kan finde på at smide en kopfuld vand ind i ovnen. Det bør man ikke gøre.

Hvis det er sikringen, er der en fejl et sted i elektronikken. Man kan så starte med lade de forskellige funktioner være tændt  en af gangen i 15 minutter, for at afgrænse fejlkilderne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis