Maling trykimprænetet træ

Hej
Vi malede nedenstående plankeværk for 5 år siden. Allerede efter 3 år begyndte Malingen at krakelere, Vi har nu højtrykrenser det, er der andet vi bør gøre før vi maler det, eller har vi brugt den forkerte maling?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare lade det tørre godt ud, og så give det en ny omgang træbeskyttelse.
Mener da ikke gori   advance, et dårligt produkt.
Maler man trykimprægneret træ når det er nyt, kan man få problemer med vedhæftningen. Det er bedst hvis det har været udsat for vind og vejr, og så er tørret helt op, inden man maler det.

Vi prøver igen, i morgen --
Ville bestemt have forventet, at Gori have holdt bedre. Der kan være flere ting, som er gået galt ved første maling. Måske har træet ikke været tørt nok (køb en fugtighedsmåler, koster ikke ret meget), eller måske er der blevet malet i direkte solskin en sommerdag.

Du skal have fjernet alt det løstsiddende maling (tydeligt på 3. billede at der er løse flager), så der er ingen vej uden om at slibe det.
Dernæst grunding af bart træ inden der males med træbeskyttelse.

For mig at se er det også et spørgsmål om det nok lige har været en tand for fugtigt til at male...
Brug evt. en fugtmåler til at kontrollerer inden i maler.

-en god tommelfingerregel er træværk skal være max. 15% fugtighed i træet når i maler.
(billedet af måleren kan købes her: LINK), men der er mange forskellige modeller og priser så prøv at ​søge dig lidt frem

Kan anbefale at bruge transparent maling, feks. Gori 505, det dækker fint, suger godt ind i træet og skaller aldrig af og kan nemt overmales uden forarbejde, hvis farven falmer eller bliver slidt af vind og vejr. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Har også kun gode erfaringer med Gori Advance.
Lige netop trykimprægneret træ plejer man at sige der skal stå ubehandlet i et år for at overskydende salte er "regnet af" og fugt er ordentligt ude af træet, især fugt kan tage lidt tid da det jo står udenfor i stakke ved tømmerhandlen.
Andre ting der kan være gået galt er manglende grunding af træet og for høj varme/sol under påføring.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
På min carport har jeg brugt Gori Advance, der skallede det også af, men tro det var fordi jeg havde givet for meget grundingsolie, og at det er lærketræ.

Jeg fjernede det meste med kaustisk soda, og en tur med en patiocleaner med moderat tryk.
Så fik det lov til at tørre godt op, og så en let tur med en excentersliber,  så en ny omgang Gori Advance, det ser ud til det holder.

Billedet er efter det ​meste ​af Gori Advance, ​er væk..

Vi prøver igen, i morgen --
Ildstaal skrev den 17-07-2024 14:19:06

Kan anbefale at bruge transparent maling, feks. Gori 505, det dækker fint, suger godt ind i træet og skaller aldrig af og kan nemt overmales uden forarbejde, hvis farven falmer eller bliver slidt af vind og vejr. 

Den har jeg også god erfaring med.   Har brug den til den vores plankeværk - også i transparent .

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også