Fjern skunkstolper

Hej med jer, nyt medlem her.
Jeg som første gangs køber har valgt, at købe mig, en ældre landejendom.
Jeg drømmer om at få loft til kip i underetagen og er interesseret i, om man kan fjerne disse "skunkstolper" og hæve bjælkelaget nedenunder.

Er det muligt uden at skal have ny tag konstruktion?

God sommer til jer.
Vh. Christian. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Det er umuligt at kunne give et 100% klart svar på uden at kunne se resten af tagkonstruktionen.

Sandsynligvis vil både de lodrette tænger og den vandrette bjælke have en stor betydning for spærenes bæreevne. Du bør få en rådgiver til at regne på nødvendige forstærkninger.

Selvbygger med stort S. 
Det er næsten 100% sikker at du ikke kan fjerne de lodrette skunkstolper. Ligeledes kan du ikke fjerne det hanebånd som sikkert sidder længere oppe. Det er lidt nogen andet med det vandrette som ses på billedet. Det er tilsyneladende nogle brædder som lavet for at bære noget gangbro. Jeg ser kun 2 søm i hver så de afstiver ikke meget.
Jeg kan også dårlig se fordelen ved at fjerne skunkstolper. Selv om du udnytter og laver loft til kip, så bliver skunk højden så lav med al den isolering der skal i at det ikke kan udnyttes til noget. Det er også et meget belejligt hulrum til f.eks. radiator rør. Det kan jo være varm skunk hvis isolering følger tagets hældning helt ned. 
Husk 5 cm afstand fra isolering og op til lægter, samt nødvendig luft gennem gang fra udhæng og op samt ved rygning. Det er især vigtig ved loft til kip da du ikke kan tjekke det bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok tak for svaret, jeg ser heller ingen grund til at gøre mere ved dem så.
mht. til at hæve det nederste bjælkelag/spærfoden, eller hvad det nu hedder. Med nødvendige beregninger fra ingenør/konstruktør, kunne det så lade sig gøre?
Du kan altid hæve dit bjælkelag, uden at det forringer bæreevnen. Hvis du gør det rigtig så øger du bæreevnen. Men jeg ved jo ikke om bjælker i forvejen er dimensioneret til udnyttet tagetage

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis