Ny lås: Bedste løsning?

Hejsa

Jeg skal have skiftet smæklåsen ud på min hoveddør til en Ruco 1200. Jeg overvejer at få endnu en kasselås, men er i tvivl: Ville det overhovedet gøre en forskel med endnu en kasselås!? Hvor skal den sidde!?

Mange tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er grunden til, at du vil have to låse? Du skal så have to nøgler på samme tid for at låse op udefra.

fase
2 låse bruges vel kun for at besværliggøre flugtvejen for “tyven”. Det er især aktuelt for boliger i stueplan.
I det daglige bruges kun den almindelige lås, hvor der normalt er vrider på dørens inderside, så det er let at låse døren op når man er hjemme.
Vil man sikre med 2 låse, bruges en ekstra lås, hvor der skal bruges nøgle fra begge sider af døren. Det giver vel kun mening at bruge den ekstra lås når boligen er forladt. Det kan udmærket være samme nøgle til begge låse.

Søren O
S. Fabrin skrev den 13-07-2024 15:41:58

Hvad er grunden til, at du vil have to låse? Du skal så have to nøgler på samme tid for at låse op udefra.

Sikkerhed... ikke noget specifikt . Jeg tænker, at bruge den samme nøgle til de to kasselåse, så det ville ikke betyde en ekstra nøgle.

Søren O skrev den 13-07-2024 15:59:45

2 låse bruges vel kun for at besværliggøre flugtvejen for “tyven”. Det er især aktuelt for boliger i stueplan.
I det daglige bruges kun den almindelige lås, hvor der normalt er vrider på dørens inderside, så det er let at låse døren op når man er hjemme.
Vil man sikre med 2 låse, bruges en ekstra lås, hvor der skal bruges nøgle fra begge sider af døren. Det giver vel kun mening at bruge den ekstra lås når boligen er forladt. Det kan udmærket være samme nøgle til begge låse.

Præcis😊. Interessant idé med vrider på begge sider.

Kun vrider på indersiden af “standardlåsen”. Nøgle på begge sider af den ekstra lås.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 13-07-2024 18:28:16

Kun vrider på indersiden af “standardlåsen”. Nøgle på begge sider af den ekstra lås.

Lyder super godt. Er der mon et bud på, hvor den nye lås skal sidde... er ret meget i tvivl😬😊 Er det mon en god idé, at bruge det gamle hul eller noget andet?🤔

Kamille skrev den 13-07-2024 16:05:46

Sikkerhed... ikke noget specifikt . Jeg tænker, at bruge den samme nøgle til de to kasselåse, så det ville ikke betyde en ekstra nøgle.

Jeg er nysgerrig, hvordan giver to låse med samme nøgle ekstra sikkerhed?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 14-07-2024 14:32:41

Kamille skrev den 13-07-2024 16:05:46

Jeg er nysgerrig, hvordan giver to låse med samme nøgle ekstra sikkerhed?

Tænker, at det er en fordel, hvis den bliver forsøgt at blive sparket ind - kan tage fejl😎. De fleste her har 3 låse, men gætter på, at det er forskellige nøgler. Min låsesmed fortalte mig, at han havde en nøgle til alle husets låse...

Hvis vi snakker sparke ind så er låseblikkets fæste i karmen det svage led. ikke de 3 låse. Det mest almindelige er at den tynde del af dørkarmen flækker af. Så før den 3. lås ville jeg før jeg sætter en extral lås så forstærkning af karm både i låse og hængselside. Her hjemme satte jeg noget tynd jernplade på kanten af karmen før gerikten. Blikket blev skruet fast med nogle lange skruer ind i den tykke del af karmen. Det samme ved de 3 hængsler,

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 14-07-2024 16:43:46

Hvis vi snakker sparke ind så er låseblikkets fæste i karmen det svage led. ikke de 3 låse. Det mest almindelige er at den tynde del af dørkarmen flækker af. Så før den 3. lås ville jeg før jeg sætter en extral lås så forstærkning af karm både i låse og hængselside. Her hjemme satte jeg noget tynd jernplade på kanten af karmen før gerikten. Blikket blev skruet fast med nogle lange skruer ind i den tykke del af karmen. Det samme ved de 3 hængsler,

Lyder interessant. Du må meget gerne poste et billede😃

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis