kan man egentligt damprense skimmelsvamp på et undertag?

Vi har en god debat kørende her hjemme for tiden omkring dette emne   
Så jeg håber at nogle af jer LDS´er har lyst til at komme med input, mening og evt. erfaring til dette spørgsmål?

Jeg ved godt der er forskel på et diffusions åbent vs. lukket tag, producent/mærke, varmegrader på vandet etc. så den skal også lige tages i mente, men det er mere om den her "tankebøvs" lyder bedre i teorien vs parksis?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med damprense mener dræbe svampen med +100 grader så tvivler jeg på nogen undertage kan tåle det. Bortset fra et fast undertag med pap naturligvis.

Svampen kan dræbes med rodalon eller et af de andre kendte desinfiktionsmidler.

Selvbygger med stort S. 
Lyder det ikke lidt forkert at rense skimmel ved at tilføre mere fugt? 
Det vil være meget bedre at sikre god ventilation.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Superdiy skrev den 13-07-2024 10:27:36

Hvis du med damprense mener dræbe svampen med +100 grader så tvivler jeg på nogen undertage kan tåle det. Bortset fra et fast undertag med pap naturligvis.

Svampen kan dræbes med rodalon eller et af de andre kendte desinfiktionsmidler.
@Superdiy: Enig, jeg mener heller ikke et undertag kan tåle så høje varme grader, og ved lavere temperaturen har det jo ingen effekt?!.... (og er bekendt med at Rodalon og Protox Hysan....)

Kermit_369 skrev den 13-07-2024 10:28:53

Lyder det ikke lidt forkert at rense skimmel ved at tilføre mere fugt?
Det vil være meget bedre at sikre god ventilation.
@Kermit_369: det vil jeg også mene. Hvorfor tilføje mere fugt til et fugtplaget område?
 Ventilation og forskellige midler til at bekæmpe skimmelsvamp, er selvfølgelig den åbenlyse løsning, så dem prøver vi lige for nu at holder vi lige uden for debatten.
Og, nej du kan kun reducere mængden af skimmel - det vil hurtigt vokse frem igen, specielt hvis taget stadig er lidt fugtigt.

Ventilation er vejen frem

Hvis man skal slå svampe og skimmel ihjel med varme, så skal det gå i dybden. Der er firmaer som pakker hele huset ind og sætter 60 - 70 grader på i flere dage for at bekæmpe det meget aggressive svampeangreb. 
Det hjælper jo kun lige her og nu. Svampesporer findes overalt i naturen og hvis vækst forholdene stadig er til stede så kommer de igen. 
Jeg tror da nok du kan dræbe svampene f.eks. med en tapet damper. Men det kommer igen. 
Jeg mener heller ikke rodalon eller andet hjælper mere end på kort sigt. 
Det effektive er at få området tørret ud 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Først skal du fjerne årsagen til skimmelsvampen, som kunne være bedre udluftning, og evt få etableret en effektiv dampspærre, hvis den ikke er i orden.
Så kan du jo når det er gjort, sprøjte ​undertaget med noget svampedræbende.

Vi prøver igen, i morgen --
Skimmelsvampe dør omkring 75˚ C, så lån en hårtørrer. Husk at varmen gerne skal lidt ned i materialet.
Bolius har en artikel om emnet på denne side.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
tak for input til A-holdet @JohnLarsen, @Je_ns og @ev elmand  

-Nu var det jo også mere en snak der blev til debat der hjemme, og tænkte den kunne være sjov at slå op og få input.
Sidst jeg tjekket havde vi ikke problemer med skimmelsvamp på undertag, så det er som sådan ikke et problem hos os...

Der selvfølgelig mange gode husråd til at komme det til liv (både evidensbaseret og ikke), og der bliver jo snakket om hvor godt det er at brug damp til rengøring andre steder som f.eks. klinke gulve i badeværelse.
-Tror nu stadig at god ventilation er vejen som der også rigtig nok bliver nævnt tidligere.

Tro at "tankebøvsen" om damprensning af undertage godt kan blive debunked.  
Tak for input alle sammen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis