Hvilke beslag til indendørs dør/låge?

Halløj folkens,

Jeg vil gerne lave en dør/låge, som flugter med væggen og derved giver mere plads til opbevaring under trappen. Jeg har skåret en MDF plade i 19mm tykkelse i størrelse med åbningen, så den vejer ca. 23 kg (lidt tung  ). Min plan er at skrue en lægte i betonvæggen til højre ved siden af dørkarmen, men jeg er i tvivl om hvilke hængsler, jeg skal bruge til formålet. Har i nogle erfaringer / gode bud?

Kan jeg bare bruge 4x hængsler a la dette til skabslåger fra IKEA: https://www.ikea.com/dk/da/p/hjaelpa-haengsel-lukker-blodt-90382882/ 

På forhånd tak. Mvh. Pablo
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge de viste hængsler, men de er meget besværlige at montere, hvis lågen ikke er forberedt med udfræsede huller. Jeg ville vælge nogle med almindelig skruemontering i begge ender.
Det kan du nok godt, men tror en lægte bliver for voldsomt og vil skubbe din låge til venstre så du får set stort gab til højre. Prøv at åbne en køkkenlåge eller en skabsdør og se hvordan sådan et hængsel virker i praksis. Det er lidt en jungle at vælge hængsler...

Jeg tror bare jeg ville gå med et brædt i samme tykkelse som dørkarmen til højre. 

Har vedhæftet et eksempel fra mit teknikskab håber det hjælper!

Mads
Den detalje havde jeg ikke tænkt på. God pointe Mads, tak!

GodeVen, er det ikke løst ved at have en boreskabelon? Gider du finde et eksempel på et hængsel, som du nævner? Jeg er ikke sikker på, jeg er helt med på hvilken type, du mener.
GodeVen har ret i at det ikke er verdens nemmeste hængsler at arbejde med :) sørg for at boreskabelonen passer til de hængsler du køber, der er forskellige dimensioner.

MDF flosser nemt hvis det er skarpe kanter, affas eller afrund evt. med overfræser.
Der er mange hængseltyper, men de "opfører sig" forskellig, så det er deres måde at åbne på som man skal se på.
Køkkenlåge hængsler har den egenskab at lågen skubbes lidt ud i selve åbne processen. Det medfører at lågen kan dække skabs siden og stadig åbne uden at lågens ryg dreje ind imod skabs siden. 
Så er der de almindelige bladhængsler som bare drejer om et punkt LINK  Her skal hængsels omdrejnings punkt netop være synlig for at lågen kan åbnes. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Den type hængsel du likede til fra Ikea kaldes et kophængsel. De kræver et rundt på normalt 35 mm med dybde på cirka 12 mm. Det kan man ikke lave med et almindeligt bor.
Der er lidt her https://beslagsmanden.dk/blogs/post/guide-kophaengsler

Jeg bemærkede at Beslagmanden har fjederhængsler der ikke kræver et kophul
https://beslagsmanden.dk/specielle-haengsler/2421-fjederhaengsel-uden-kopbor-90.html

Jeg går ud fra at du har undersøgt om du kan få en færdig låge der passer med huller til kophængsler. Det ser ud til at  AllTheGear_ButNoIdea har gjort det.

Hvis lågen skal hængsles over i den side hvor der er en dør, så skal du nok bruge en lægte eller tykkere som du selv foreslår. Ellers kan døren ikke være der for gerikt og dørens hængsler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak gutter, det er super godt input!

Hvis jeg ender med at bruge kophængsler, så skal jeg have købt lidt grej (skabelon, forstnerbor, stander til boremaskine). Så udover de er lidt tricky at arbejde med, så kommer det også til at koste lidt. Det taler helt sikkert for at bruge noget andet, fx fjederhængsler.

Døren skal nemlig hængsles i samme side, hvor den anden dør er. Derfor tænker jeg ikke, at der er plads til almindelige kant- eller bladhængsler. Størrelsen på åbningen er B78xH205, så jeg har ikke undersøgt om der findes en færdig låge/dør. Jeg tænkte, at det ikke fandtes. I 19mm tykkelse kommer døren til at veje ca. 23 kg, så i følge Beslagmandens guide skal der 4-5 kophængsler til. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis