Camping kogeblus og gasdåse

Hej
Jeg har købt mit første gas kogeblus. 
Jeg kan huske, for mange år siden på teknisk skole, på svejsekursus, at gasflammen kunne komme ind i gasrør installationen, hvis gastrykket bliver for lavt, f.eks når der ikke er så meget gas i flasken. Det er sket mens jeg har været der og alle rør var blevet lune/varme, men de har haft en eller anden sikring i systemet. 

Hvordan kan man se om en gasdåse til kogeblus er ved at løbe tør for gas, og kan flammen komme ind i dåsen, hvis gas trykket bliver for lavt?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan kan man se om en gasdåse til kogeblus er ved at løbe tør for gas, og kan flammen går in i dåsen hvis gas trykket bliver for lavt?
Så går ilden ud. Der skal ilt til for at gassen kan brænde. 

fase
Her har du kun en tilslutning i hver ende af slangen, så du kan ikke sammenligne det med et langt system med flere tilslutninger. Når dåsen er næsten tom og trykket er for lille til at give nok gas til at vedligeholde flammen, vil den gå ud. Der vil stadig sive ganske lid gas ud, så der kommer på intet tidspunkt luft ind i slangen, mens der er flamme.
Angående restmængde gas. Så vejer selve dåsen 215g i den størrelse du viser på billedet. Så er det bare at trække 215g fra totalen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mange tak. Så vil jeg bruge en hel dåse snart og teste hvad sådan et gasblus kan. 

God ide kovas.
Jeg må hellere veje min dåse før og efter, jeg elsker at teste. 
Jeg har endnu et spørgesmål om de gasdåser.
Der læser på nettet, at de store gasflasker med 5 og 10 liter gas, må kun bruges stående. 
Gælder det også dåser med gas?  
Jeg ved ikke om den lette dåse kan overvinde den stive slange, medmindre dåsen skal fastholdes på en eller anden måde.  
Annonce
Eftersom der er flydende gas i dåsen, tror jeg heller ikke at den må lægges på siden. Men hvis du sætter ventilen på dåsen og stiller blusset ved siden af så må det være muligt at montere slangen så det kommer til at passe. Jeg iøvrigt aldrig set den type dåser sammen med de tykke slanger, det ​vil sikkert være muligt.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Tak, Kovas.
Jeg har også læst om, at gasdåse ventil kan fryse til is, hvis der kommer for meget gas igennem ventilen,  f.eks når man tilslutter en dåse til en større kogeplade og bruger 2 stk kogeblus. 
Sælgeren har sagt at min kogeplade kan sagtens bruges med gasdåse, med den rigtige regulator og slanger. 
Slangen er Ø 11mm indvendig. 
Det er osse bare fordi det sæt jeg har er til at pakke sammen og tage med på tur så man kan få varm kaffe som ikke har været i en termokande. og man kan varme lidt suppe el lign. Men hvis dit bare er til at ha som nødblus der hjemme er det jo fint og mere stabilt end mit.
​Det er sådan et her jeg har:  https://www.biltema.dk/fritid/friluftsliv-og-camping/gasbrandere/gasbrander-26-kw-2000046768

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis