Forbindelse af el-ledninger

Hej alle.

Jeg har været igang med nogle forskellige projekter herhjemme. Nu er jeg stødt på det problem at en installation, som jeg troede stod alene, også går ud til loftslampen i mit køkken. Smarte jeg havde selvfølgelig ikke fået taget et billede af hvordan ledninger var sat i før jeg pillede det hele ud, og nu kan jeg ikke få lyset til at virke selvom jeg har forsøgt mig med forskellige kombinationer.
Er der mon nogen der kan guide mig til hvordan ledninger skal sættes?
(Vedlægger også billede af hvordan de er sat til køkkenvasken, måske det kan hjælpe yderligere..)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et multimeter ? Prøv at måle spændingen imellem potentielle ledninger, sammenholt med at du tænder og slukker kontakten.
Det liger at der kommer en sort og hvid ud fra hvert rør og en ekstra fra det ene. Et kvalificeret gæt ville være at de to sorte luses sammen og det samme med de to hvide. Lampen tilsluttes så mellem den ekstra ledning og de sorte.
Milu, du har godt nok bevæget dig ud i noget af en opgave ved at skille installationen ad uden at have billed af samlingerne.
Din installation er så gammel, at den er lavet med vulkaniserede ledninger og stålrør. De ledninger har en isolation, som nemt smuldrer, når du rører dem.
Jeg ville trække nye plastisolerede ledninger i de gamle rør, så du får en bedre oversigt over hvad der er hvad.
Som et generelt råd er det, at er der kun sort og hvid, trækkes der en brun og blå samt en grøngul for en sikkerheds skyld. Er der to hvide i røret trækker du en brun og en farve (dog ikke blå eller gulgrøn, de er forbeholdt nul og jord.). Er der to hvide og en sort trækker du en brun, en farve, en blå og en gulgrøn.
Du har ikke fortalt noget om, hvad der tænder for hvad, men dine billeder viser nogle forbindelser til lamper. Det viser at den/de sorte er nul (skal skiftes til blå) og den hvide er tændledning, der skal skiftes til en farve, der ikke er brun.
Når du skifter ledningerne, binder du de ny ledninger i den gamle og trækker de ny i med den gamle.
Jemogfix kalder installationsledninger for kabler.

fase
GodeVen skrev den 12-07-2024 12:48:18

Det liger at der kommer en sort og hvid ud fra hvert rør og en ekstra fra det ene. Et kvalificeret gæt ville være at de to sorte luses sammen og det samme med de to hvide. Lampen tilsluttes så mellem den ekstra ledning og de sorte.

Vi er enige om at nullen er de sorte og skal kobles sammen. Er der to hvide, kan den ene være tændledningen. Kommer de to ledninger fra en afbryder, kan den sorte være tændledningen. Der var ikke så mange muligheder med sort og hvid, så fantasien havde muligheder, når der skulle laves en korrespondance med skinneledning. Den blev tit sort og var dermed ikke nul.

fase
Milu Velkommen på lds. og Tak for at du fik mit morgensmil i gang 
Her kommer en lille "stavefejlrettelse"
Jeg kommenterer naturligvis normalt ikke stavefejl. Men når det kan give et lille smil på grund af menings forstyrrelse så kan jeg ikke nære mig. Jeg har her fremhævet der hvor jeg smilede lidt.
Trådstarter skrev (Vedlægger også billede af hvordan de er sat til køkkenvasken, måske det kan hjælpe yderligere..)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis