"Bølger" i gipsplader uanset fuldspartling

Håber nogle kan hjælpe. 
Jeg har nedtaget gammelt glasvæv på mine køkkenvægge og så har jeg fuldspartlet væggene. Min plan er derefter at forankringsgrunde og til sidst male med Flugger maling uden at bruge filt. 

Et lille stykke af væggen har gipsplader i stedet for mur. Jeg har det problem at der er "bølger" i gipspladerne, som jeg simpelthen ikke kan fjerne uanset om jeg fuldspartler ovenpå bulerne eller forsøger med Polyfilla reparationsspartel 2-20mm. De bliver ved med at bule som på billedet. Bulerne er hårde, så det virker ikke som om det er lufthuller, som kan fjernes med tapetlim desværre. 

Jeg har udført ovenstående procedure flere gange tidligere i andre rum med gipsplader uden problemer, men jeg er aldrig stødt på dette her problem før. 

Er der nogen der har et løsningsforslag?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker du skal bruge noget almindelig vægspartel, eller rullespartel..
Men først pudse det rynkede ned, tænker det er lidt for hård..
Hvad bruger du til at pudse med..

Vi prøver igen, i morgen --
Fuld spartel 2X med grov sandspartel og forsæt med din plan.
Læg et okay lag på du kan altid slibe det af igen.

Tusind tak for jeres svar, Jens og Nick.
Jens, jeg bruger Medium sandspartel fra Stabile (Jem og Fix). Og så brugte jeg polyfilla reparationspuds lokalt for at teste om det virkede.

Nick, hvor tykt lag vil du anbefale jeg fuldspartler med med LGS sandplast?
Du skal nok over det 2-3 gange. Men du skal til at starte med slibe de værste grater/bjerge af - og så skal du fylde helt op med spartelmasse bagefter.
Jeg ville også bruge medium spartel - selvom det måske koster en gang mere - men det er nemt at arbejde med.
Hvorfor Jeg anbefaler en grov er fordi at den fylder lidt mere ind en medium.
Men en medium er også helt fint.
Pesoligt bruger jeg næsten altid en grov da jeg syntes den er nemmer at arbejde med og nemmer at slibe i.
Men tag det produkt du helst vil bruge, det er jo dig der skal stå med i hånden.
Laget hvor meget der skal på det er jo lidt svært at sige, det ligger jo i hånden der har prøvet det mange gange.
Men øvelse gør jo mester som man siger.
Det ny lag du smider på må du ikke kunne se det gamle lag indenunder når du er færdig med at spartle det over.
Du skal spartle så mange gange der skal til så man ikke kan se de grimme spor som du kan se dit billedet du har lagt op.

Håber det giver mening.   
Annonce
Når de værste ujævnheder er slebet ned, grunder du og maler direkte på væggen, med vægmaling.

Når malingen er tør, prøver du igen at spartle væggen.
Problemet er at fugten fra din spartel går i gipsen, og får den til at rynke. Hvis du grunder og maler først, har du et "spærrelag" at arbejde videre på.

Har prøvet det samme selv, på en gipsvæg hvor kartonen var slidt igennem.

Elektronikteknikeren
Tusind tak for svar til alle. 

Nick, fedt med din uddybende forklaring. Jeg har i dag købt den grovspartel i Flügger som du anbefalede, og så kaster jeg mig over det i morgen.

Gregeren, tak for dit forslag om at grunde væggen inden for at danne et spærrelag. Det kunne jeg jo under alle omstændigheder starte med efter at jeg har nedslebet bulerne helt ned, som I foreslår. 
En lille historie.
Da jeg startede med at  spartle vores hus for 20 år siden (500 m2 gipsplader) - så startede jeg med en 6-7 cm bred spartel og klattede lidt ud og  prøvede  at gøre  jævnt. Resultatet  var buler  til højre og venstre - og det tog flere timer for en lille væg.
Det var først da jeg fik håndelag at jeg kunne  tynde spartlen  lidt med vand og  så brugte 2 store 35-45 cm spartler samtidig - at der kom fart over feltet. Derudover lærte jeg at skrabe af efter påført spartelmasse - så der efter indtøring og efter sammentrækning af spartelmassen, at der kom et næste perfekt lag allerede 1. gang.
Nu om dage kan jeg  spartle måske 10 m2 gipsvæg på 10 minutter. Jeg spartler i dag 2. gange uden at slibe ind imellem mellem  1 og 2 spartling.

Øvelse gør mester !!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også