Nedrivning af (stabiliserende) skillevæg

Hej alle lds-statikere :)

Vi vil gerne vælte en skillevæg mellem stue og køkken, og skal i den forbindelse selvfølgelig sikre os, at væggen ikke har en nødvendig funktion. Væggen er 10cm leca, og den er markeret med rød på vedhæftede byggetegning. Jeg er temmelig overbevist om, at væggen ikke er bærende, da spærene ligger på langs med muren, og desuden slet ikke hviler på den. Jeg har også vedhæftet et billede af loftrummet, hvor skillevæggen er forsøgt markeret.

Spørgsmålet er bare, om den har en anden nødvendig stabiliserende funktion for ydervæggene? Jeg tænker, om ydervæggen, der ligger i forlængelse af skillevæggen måske yder den nødvendige stabilisering, men jeg er ikke statiker :)

Derudover står der noget i den oprindelige byggetilladelse om "statiske beregninger for drager mellem stuer" (også vedhæftet). Jeg kan ikke finde de beregninger, og kommunen har dem heller ikke. Kan det have betydning for skillevæggen?

Er der nogen kloge hoveder, der kan give indspark her?

Venlig hilsen
Christian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser ikke nogen bekymringer ved at rive denne væg ned.
Den bærer ikke noget - det gør gitterspær og midter-rem.
Væggen er allerede stabiliseret af udestuens væg (nord) og nord-væggen.

Gætter på at det er en let-væg-konstruktion lavet af lægter og gips/cellutex eller lign.
Hej @Thomas_Mygind,
Tak for input.

Væggen er bygget i Leca, og så vidt jeg husker er der armeringsjern i (vi satte franske døre i for 9 år siden, hvilket vi ikke rådførte os om) :)
Thomas_Mygind skrev den 11-07-2024 13:02:46

Ser ikke nogen bekymringer ved at rive denne væg ned.
Den bærer ikke noget - det gør gitterspær og midter-rem.
Væggen er allerede stabiliseret af udestuens væg (nord) og nord-væggen.

Gætter på at det er en let-væg-konstruktion lavet af lægter og gips/cellutex eller lign.

Det er ikke betryggende at bruge råd fra dig, når det er tydeligt at du ikke læser spørgsmål/indlæg.

Hvad synes du selv?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Få en bygningskonstruktør til at lave en beregning og ændre tegningen, så har du bevis på du ikke har handlet uforsvarligt, hvis der mod forventning skulle opstå skader efterfølgende.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-07-2024 15:28:43

Få en bygningskonstruktør til at lave en beregning og ændre tegningen, så har du bevis på du ikke har handlet uforsvarligt, hvis der mod forventning skulle opstå skader efterfølgende.

God ide je_ns,

men det kan jo ikke bruges til noget praktisk.

Vælter huset eller nogen kommer til skade, skal trådstarter jo stadig selv bekoste genrejsningen og evt. erstatning til de tilskadekomne. Jeg tænker ikke man kan sagsøge en bygningskonstruktør i nogen af de anledninger.

Sagen ville være anderledes hvis der var et firma der var ansvarlig for, eller udførte ombygningen.Tror jeg.

Men man kan jo spørge en evt. bygningskonstruktør hvad han mener om dette.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Den mur er ikke bærende og heller ikke nødvendig for stabilitet. Ydermuren er jo netop et hjørne og er stabilt i sig selv. Jeg ville ikke have betænkeligheder overhovedet. 
MHT. Drager: Så skal der være en bærende drager der hvor husets vinkel går ud. Mon ikke det er den man kan skimte på billedet fra loftrummet, ellers er den nede i isoleringen. Altså for enden af din røde streg. De 4 -5 spær på hoved huset skal jo holdes oppe, og denne drager hviler helt sikkert af på ydermuren. 
Når du skriver leca mur med armering, så er det sandsynligvis fordi huset er opført af leca fabriks elementer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand, tak for input. Godt at få ens egne teorier bakket op af noget faglighed :)
JohnLarsen skrev den 11-07-2024 15:40:06

je_ns skrev den 11-07-2024 15:28:43

God ide je_ns,

men det kan jo ikke bruges til noget praktisk.

Vælter huset eller nogen kommer til skade, skal trådstarter jo stadig selv bekoste genrejsningen og evt. erstatning til de tilskadekomne. Jeg tænker ikke man kan sagsøge en bygningskonstruktør i nogen af de anledninger.

Sagen ville være anderledes hvis der var et firma der var ansvarlig for, eller udførte ombygningen.Tror jeg.

Men man kan jo spørge en evt. bygningskonstruktør hvad han mener om dette.

Det er husforsikringen der betaler i første omgang, husejers dokumentation i form af statiske beregning + tegninger fra et autoriseret firma er ens bevis for at ombygning er udført i god tro jvf BR og byggenorm.

Såfremt forsikring har noget at anfægte er det en sag mellem ens eget forsikringsselskab og den autoriseredes erhvervsansvarsforsikring.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis