Isolering af hård ydervæg indefra

Hej Forum.

Skal til at isolere en væg indvendig som er en hård ydermur.

Havde oprindeligt tænkt 9.5 cm lægter & 9.5 cm mineraluld isolering.

Herefter en dampspærre

Herefter 4.5 cm lægter & 4.5 cm mineraluld isolering, efterfulgt af 2 lag gips hver især 1.3 cm tykke.

Men vi ender så på 9.5 + 4.5 + 1.3 + 1.3 = 16.6 cm væg tykkelse.

Gad gerne en smule ned i tykkelse fordi der ville passe godt til rummet. Ville man kunne gøre 7 cm + 4.5 cm i stedet fo, og derved “spare” 3 centimeter i tykkelsen?

Virker bare som om at jeg så bryder reglen med dampspærren ikke må ligge længere end 1/3 af isoleringstykkelsen inde i isoleringen fra den varme side.

Overtænker jeg, eller er det kun 9.5 cm + 4.5 cm der kan bruges her?

Mvh william
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge Alm 75 mm taglægter rykket ud fra væggen, 125 mm isolering, dampspærre og 1 lag fibergips.
Så får du ordentlig isolering og ikke alt for stort materialeforbrug.

Selvbygger med stort S. 
Hvad med 95x45 mm mod væggen, fugtspærre, og så 38x57 lægter.

Jeg ville altid bruge 2 lag gips på lodrette vægge - og allerbedst krydsfiner inderst og gips mod stuen - så kan du skrue ting op på væggen. 
Superdiy skrev den 11-07-2024 07:33:08

Du kan bruge Alm 75 mm taglægter rykket ud fra væggen, 125 mm isolering, dampspærre og 1 lag fibergips.

Kan ikke lige se for mig hvordan jeg rykker taglægterne ud fra væggen? :) 

Men dampspærre helt op af den varme væg ved jeg ikke om jeg tør da jeg gerne ville kunne hænge ting op eftertølgende uden at punktere dampspærren? 

Dbh William
Thomas_Mygind skrev den 11-07-2024 07:42:00

Hvad med 95x45 mm mod væggen, fugtspærre, og så 38x57 lægter.

Jeg ville altid bruge 2 lag gips på lodrette vægge - og allerbedst krydsfiner inderst og gips mod stuen - så kan du skrue ting op på væggen. 

Hej thomas,

Måske det bare mig der ikke har tænkt mig om. Men kan kun se isolerings materialer fåes i 45, 70, 95 osv i dybden?

Kan jeg jeg så lave det lille hulrum på den varme side af dampspærren mindre end 45 og stadig få mineraluld ind? Måske jeg bare skal kører gipsplader og ingen isolering på den varme side, altså bare have hulrum? 
Williammow skrev den 11-07-2024 08:10:47

Superdiy skrev den 11-07-2024 07:33:08

Kan ikke lige se for mig hvordan jeg rykker taglægterne ud fra væggen? :) 

Men dampspærre helt op af den varme væg ved jeg ikke om jeg tør da jeg gerne ville kunne hænge ting op eftertølgende uden at punktere dampspærren? 

Dbh William

Ved at skrue dem i gulv og loft naturligvis😀Isolering fås også 125 mm hvis du handler andre steder end jem og fusk eller silvan.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også