Fugt og myrer i væg

Hej Alle,
Vi har haft et større problem af myrer inde i vores lette væge og så også at der var tegn på fugt skade i bunden af et træ panel. Heldigvis har det været ret nemt at åbne op så jeg bedre kunne se problemet.

Problemet jeg vil spørge om er ikke så meget om de myrer der er kommet ind men mere om hvordan jeg fixer fugt problemet så myrene ikke har lyst til at komme tilbage.

Som det kan ses på billederne er der kun tegn på fugt i bunden af MDF panelet og ikke noget tegn på at vand er løbet ned fra loftet og ned af væggen.
Det ser heller ikke ud til at myre "boet" lige på det sted har været stort nok til at det er myrerne selv der har kunne generere så meget fugt.
Jeg kunne også se at der ikke har siddet nogen ??"dampbremse"?? før MDF panelet og jeg kan se soklen under væggen uden nogen dampspærre på. (synes jeg har hørt noget om at der bør være dampspærre mellem soklen og bunden af væggen).
Under gulvtæppe kan jeg se en form for under tæppe, måske en dampspærre?. (Vi flyttede ind i huset sidste år derfor ved jeg ikke så meget om hvad er hvad + at jeg er noget uviden :P )

Med til historien, skal det vides at der på ydersiden af væggen har været et lille hul som myrerne har brugt.
Ydersiden af væggen ser ud til at værre meget vandtæt, der er hårde glatte pladder med silikone hele vejen rundt.

Jeg tænker at der kan være 2 årsager til fugt skaden.
1. fugtigt varmt luft strømmer igennem hullet og lægger vand på det porøse MDF panel.
 - løsning: stop hullet til med mere silikone. (Jeg stiller dog lidt spørgsmål ved at have luft-forsejlingen på yder væggen, synes at jeg har hørt at det skal gøres efter isolerings materialet)
2. Fugt kommer op fra soklen efter regnvejr og bliver "suget" op af træet og ind i huset
 -løsning: ??dapspærre på soklen?? eller bør jeg gøre så træet ånder/tørrer ud af til og sætte dampbremse/dampspærre op fra gulv til loft ført indersiden?

​Vil meget gerne hører ​hvad i synes om min situation og hvad i ville gøre.
Er også på udkig efter holdning til hvordan væggen er konstrueret.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt ekstra info:
Vinduerne er fra KPK og ser ud til at komme som sådan nogle fabriks klare med vindue og under væg ud i en fast lukket komponent. Vinduerne er vist CA. 3 år gamle (det samme gælder vægen regner jeg med) og huset er originalt fra 1974.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis