Dæksel til nedløbsbrønd

Et af mange små udeståender: Dæksel til regnvsndsbrtønd.
Har en regnvandsbrønd hvor der skal tilsluttes et nedløbsrør. Den forrige ejer har begavet mig med en brønd lavet af et betonrør med muffen opad. Muffen måler ø40 cm indvendigt øverst og 10 cm længere ned ø38 cm. Han har forsøgt sig med et dæksel i granit (eller noget der ligner), og tilsyneladende fået boret et hul til nedløbet samt forsøgt at tilhugge dækslet, så det kunne komme ned i muffen. Det kan det så ikke (endnu)! Dækslet er 6-7 cm tykt.
Er der nogen ide i at forsøge med yderligere tilhugning, eller er der en anden smart løsning?

Jeg kan alt - når det lykkes.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt fine nogle bøjninger så røret bliver ført ned i ​hullet i dækslet..
Den ideelle løsning ville være en ny ​tagbrønd i plast...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 09-07-2024 15:37:24

Du kan godt fine nogle bøjninger så røret bliver ført ned i hullet i dækslet..
Den ideelle løsning ville være en ny tagbrønd i plast...

Ja, nedløbsrøret er nok ikke udfordringen. Men jeg kommer ikke til at skifte hele brønden, selvom det ville være den korrekte løsning.

Det ligner nu en helt almindelig sandfangsbrønd, så der er nok ikke noget forkert i det.
Den er bare ikke beregnet til at der skal være dæksel på. Der skal ligge en rist.
Eks. ​Rist​​​

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 09-07-2024 17:03:24

Det ligner nu en helt almindelig sandfangsbrønd, så der er nok ikke noget forkert i det.
Den er bare ikke beregnet til at der skal være dæksel på. Der skal ligge en rist.
Eks. Rist

Ja, det kunne da overvejes, men kommer risten ikke til at ligge ret dybt (ca 8-10 cm under rørkant)? Den største rist jeg lige kunne finde måler "kun" ø36 cm.

for mig ligner det at man har brugt et ø300 mm betonrør beregnet til at ligge vandret. Uformningen af muffen ligner ihvertfald den på billedet.

Jeg har hævet et par riste ved blot at fylde en sand/cement (1:3) blanding i muffen, og så presse risten ned, så den flugter med muffekant.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 09-07-2024 19:04:45

Jeg har hævet et par riste ved blot at fylde en sand/cement (1:3) blanding i muffen, og så presse risten ned, så den flugter med muffekant.

Det vil jeg se på - lyder fornuftigt. Måske lave tre små klodser der placere risten i den højde jeg vil have, fylde op med færdigbeton og presse risten ned og tilpasse betonen pænt, så der ikke er en stor sprække rundt om risten.

Det er slet ikke nødvendigt med 3 klodser. Cementblandingen må ikke få for meget vand - ellers kan du ikke styre processen. 

Søren O
Vandet har det bare med at sprøjte ud til siderne, hvis det rammer en rist..

Vi prøver igen, i morgen --
Lige en afsluttende update: Jeg har fravalgt rist, med tanke på alle de blade der plejer at lægge sig præcist der hvor brønden er sat (og fordi konen ikke syntes det var en løsning).
Så jeg har været i gang med hammer og mejsel, og nej, stenhuggeri er ikke mig, men nu ligger dækslet der i det mindste. Nu skal der så bare en bøjning og noget kravevæsen til nedløbet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis