Rengøring af ventilation krydsveksler

Jeg har taget et foto af en krydsveksler fra et ventilationsanlæg.
Anlægget har kørt siden 2015 og i år er første gang jeg ser dette gule "snask".

Det løber ud i kondensbakkesiden, dvs det er udsugningen, når varmen er udnyttet.

Producenten mener det er lim fra veksleren og at veksleren kan være utæt nu. Jeg kan ikke forstå hvorfor lim efter næsten 10 år pludselig skulle gå i opløsning og løbe ud. Har heller aldrig hørt om det før. Har I?

Nogle andre mener det er fedt fra madlavningen (emhætten er ikke tilsluttet anlægget), men der er da naturligvis udsugning i køkken. Dvs at madosen skulle udskille fedtet inde i veksleren når luften bliver afkølet/når varmen overføres. Det synes jeg lyder meget sandsynligt. Er det ikke osse det man kan se på ventilatorer der sidder i køkkener?

Hvad mener andre folk og gerne nogen der har set det før/har erfaring.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige, hvis det er mados så burde det også have sat sig, mere eller mindre, i udsugningsfilteret før veksleren?
Hvor tit skifter du filter, og har du bemærket noget ved skiftningen?
Hvor tæt sidder udsugningen i køkkenet i forhold til komfuret?
Hvilket ventilationsanlæg er det?
Filterskift 1-2 gange årligt. Denne gang var det 1 år siden.
Det eneste jeg har bemærket denne gang er det klistrede stads. Måske var friskluftfilteret en anelse mere beskidt denne gang, men ikke noget der har betydet noget for luftmængden (øjensynligt i hvert fald). Udsugningsfilteret var meget lidt beskidt.
Udsugningen i køkkenet sidder i loftet over vasken 2 meter fra emhætten. Og det har det gjort i 9 år.
Det er en Genvex eco 180.

Gad vide om det så er lim fra veksleren... Hvorfor skulle det pludselig begynde at opløse sig...
Hvis der ikke er tilsvarende i filteret, må det være ​fra veksleren selv. ​men jeg medgiver dig at det lyder underligt at limen skulle smelte efter 10 år. Hvis det kan ske, må producenten helt sikkert have set det før, det er jo ​hele siden
Jeg har fået svar fra producenten. De siger at det er lim fra veksleren og at de ikke kan sige hvorfor den gør det. Det er "ikke ret tit" de ser det. En ny veksler koster 2900,- og Genvex har 1 enkelt på lager.

Det er træls.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis