Valg af rundsavsklinge

Hej.
Jeg skal igang med at save nogle stykker 43mm tykke massive egetræ planker på langs i snit på 80cm. 

Hvilken rundsavsklinge skal jeg vælge. Er det med 24 tænder eller 40 tænder? 

Jeg har spurgt i Stark, og de siger 40 tænder da den flænser mindre, men jeg synes at kunne se på nettet at flere foreslår 24 tænder, da den ikke laver brændemærker. Er det helt lige gyldigt hvilken klinge man vælger?

På forhånd tak for hjælpen.  
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil afhænge af klingens diameter, men ellers mindre antal tænder til langssnit, og egetræ får jo nemt brændemærker fra klingen..

Vi prøver igen, i morgen --
Klingen er Ø250mm.
Så du ville gå med 24 tænder?
hanhen skrev den 08-07-2024 15:21:10

Klingen er Ø250mm

Så tænker jeg både Z24 og Z40 kan bruges

Du kan købe et sæt CMT klinger her i ø 250 mm med ​2 klinger  en i z24 og ​en i z40. ​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Når det er på langs af årene du skal skære, ville jeg også gå med færre tænder og dermed et grovere snit.
Man siger altid at flere tænder giver finere snit, men det gælder kun når du skærer på tværs af årene.
Du vil under alle omstendigheder skulle efterbehandle træet.
Husk at stille klingen, så den kun er 3-5 mm højere end det du skal skære i, så flest mulige tænder er i emnet samtidigt når du skærer og derfor kan den lettere komme af med spånerne.
Så gælder det om at finde den rette "fødehastighed". Både for langsom og for hurtig fremføring giver brændemærker     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis man skal være maximalt sikker på at der ikke skal rives en større splint op skal man bruge overfræser med et nyt jern.
Den sideværts rotation gør at det er meget svært at rive en splint op, til gengæld kan den nemmere brænde varm hvis man presser for meget.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så er plankerne savet med en Ø250 Z24 DeWalt klinge og det hele er perfekt. Der var ingen flæsning eller brændemærker. 
Tak for hjælpen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis