Stikkontakter bag skab JoeyN 3 08-07-2024 09:55 Jeg har et par EL spørgsmål Er det lovligt at sætte et skab fra væg til væg foran to stikkontakter? Hvis det er, er der så en smart måde man kan få en forlængerledning ud på? Eller er man nødt til at flytte de to stikkontakter? 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
jetdirect 2634 08-07-2024 10:05 det er okder findes flade 230v stik du kan montere inden skabet sættes på pladshttps://www.lightingsdk.com/form-design-designerstik-stikprop-230v-hvid/ellers er der kun og skære hul i bagbeklædningen men det kræver lidt udmåling for at ramme første gangog flytte 2 stikkontakter er en lidt drastisk og dyr løsning mm du ved hvor de er tilsluttet og de ikke er kædet sammen med anden i huset som så mister sin forbindelse.
Superdiy 2504 4200 08-07-2024 10:28 Det er ikke lovligt at dække dem til. ( Det er jetdirect's form stikpropper i øvrigt heller ikke, så alle seriøse forhandlere har taget dem af markedet. )Du kan bare bore et hul i skabets bagbeklædning udfor kontakten. Så kan den fortsat benyttes, og er helt lovlig. Selvbygger med stort S.
JoeyN Trådstarter 3 08-07-2024 10:53 Tak for svar. Er der noget man skal være opmærksom på sikkerhedsmæssigt, hvis der laves hul i bagbeklædning og føres ledning igennem skabet? Det skal nævnes det er et klædeskab der er tale om.
S. Fabrin 19639 4400 08-07-2024 10:59 Vi er ude i definitionen af skjulte samlinger. Samlingen er som sådan ikke skjult bag en bygningsdel. Men du kan komme udfor at skulle fjerne væg til væg skabet ved reparation af installationen. I dit tilfælde ville jeg lave hul i bagklædningen på skabet, så det er muligt at komme til installationen. Det giver faktisk mulighed for at lave en forlængerledning, der trækkes bag skabet. fase
jetdirect 2634 08-07-2024 11:00 Hvis det passer så er der godt nok mange der har et problem i deres stue indretning, sofaer og andre møbler der spærer for kontakter.Hvor står der mere om dette ? Annonce
GodeVen 4323 5220 08-07-2024 12:08 Et væg-til-væg skab der er fast monteret er noget andet end et løst skab. Det er tilladt at stille en sofa foran en stikkontakt, men det er ikke tilladt at gemme en stikkontakt med ledning i bag noget fastmonteret. Hvis skabet er fastmonteret og der er en stikkontakt på bagpladen eller den kan tilgås igennem et hul i bagpladen, kan den bruges til opladere eller tilsvarende i skabet. Man må ikke bore hul i skabet og lade ledningen gå fra stikkontakten til apparater udenfor skabet.
JoeyN Trådstarter 3 08-07-2024 12:49 Så jeg er nødt til at oprette to nye stikkontakter hvis jeg vil benytte dem?
S. Fabrin 19639 4400 08-07-2024 13:35 JoeyN skrev den 08-07-2024 12:49:38Så jeg er nødt til at oprette to nye stikkontakter hvis jeg vil benytte dem? Hvis dit skab er fastmonteret, laver du bare hullet i bagklædningen så stort, at der kan trækkes en ledning bag bagpladen og monteres et stik. Så kan stikket tages ud af kontakten. Hvad ledningen ender i er ligegyldigt.Ved fastmonterede skabe er der tit 16 mm plads bag skabet, så der er god plads til en ledning. fase