Hvordan aflutter man tomrør/trækrør til kabler?

Hej. Vi har fået trukket et tomrør fra vores bryggers ned til indkørslen, da vi snart skal have en ladestander op.

Vi skal også snart igang med et carport projekt hvor vi gerne vil have noget udendørsstikkontakt og ethernet kabler til kamera og ladestanderen.

Dertil har jeg 2 spørgsmål :)

1) Vi tænker ladestander skal stå for selv i midten af indkørslen (markeret med blå). Hvad vil man gøre for at dele trækrøret i 2, så vi både kan trække kabler op der hvor den kommer op af jorden (makeret med gul) og samtidig kan trække strøm til lade standeren videre ind i midten af indkørslen.

2) Hvordan laver man en afslutning på et tomrør hvor der kommer kabler op af? Skæres det til og afsluttes under jorden, skal der prop på med udgangshuller til kablerne, eller skal røret føres ind i en "boks" over jorden? eller noget helt andet :)

På forhånd mange tak for hjælpen. 
Sig endelig til hvis der mangler yderligere information eller billeder :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver, at er skal trækkes kabel til ethernet og til lader samt stikkontakt. Ethenetkablet skal trækkes i et selvstændigt rør for at overholde reglen om, at kablet skal have en isolationsværdi svarende til højest forekommende spænding, der i dit tilfælde er 230 V. Ethernetkabler er normalt godkendt til 50V. Det klarer du ved at trække et korrugeret/rillerør i det kabelrør, du har trukket.
Stærkstrømskablerne kan du fint trække sammen i det viste kabelrør. Røret kan du afslutte under belægningen med en prop, der sørger for, at der ikke kommer jord i røret. Det gør, at du kan føre kabler til stikkontakter og ethernet op ved det med gult markerede. For at undgå kabler på muren graver du kablet til ladestanderen ned i mindst 35 cm. dybde hen til blå markering. 
Men hensyn til forsyning af stikkontakter ville jeg trække et 5x1,5mm2 kabel, så det er forberedt til tænding af lys.

fase
Jeg ville lade tomrør gå et stykke over jord (op i stander) og derfra trække nyt tomrør videre. Hvis tomrør afsluttes under jord skal den gøres HELT tæt for at der ikke kommer skidt ned i røret. Bla også derfor det ikke er en god idé at dele røret i et Y.

En sidste ting: ethernetkabel der trækkes sammen med stærkstrømskabel skal have samme isolationsklasse. Måske det var nemmere at lægge et særskilt lille tomrør til dette i stedet.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for svar. Havde faktisk ikke tænkt over isoleringen af kablerne.

Vil der være plads til rillerør i tomrøret også? Så det hele kan trækkes i samme rør?
JannikKJ skrev den 07-07-2024 14:27:47

Vil der være plads til rillerør i tomrøret også? Så det hele kan trækkes i samme rør?

Aner det ikke. Kommer jo an på diameter på rør og hvilket kabel der skal trækkes til lader m.m.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg gætter på at kabelrøret er mellem 40 og 50 mm.
Røret kommer ikke op, hvor ladestanderen skal placeres, så det er nødvendigt at føre kablet til ladestanderen videre. Det ville jeg gøre i jorden ved at tage chaussestenene op og grave kablet ned.
Hvis røret ikke er trukket endnu, ville jeg overveje at afslutte det ved ladestanderens placering bag muren, så kablet kunne føres ud lige under ladestanderen, hvis den placeres på muren.
For at være sikker på, at kablerne kan være i røret, trækker du alle kabler og rillerør på en gang.
Kabelrørene kan du fint lukke med en klump Rockwool. det behøver ikke at være vandtæt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis