Ledning til stikkontakt skåret over

Hejsa.

Vi er godt i gang med at renovere vores gamle hus, og i den forbindelse skal vi have nivelleret et gulv på et værelse. Inden vi kan hælde flydespartel ud på gulvet, skal vi have fjernet rester fra det gamle gulvtæppe e.g., Lim, gulvtæppe rester osv, samt noget gammelt beton.

Jeg har så været igang med at fjerne noget beton med en multicutter, der hvor muren og gulvet mødes lige under en stikkontakt, hvor jeg så pludseligt oplever en gnist og alt lyset går i huset. 2 sikringer er sprunget. Det viser sig, at det jeg troede var gammmelt beton, da det var dækket over med maling og beton, var en flexslange med ledninger i til stikkontakten foroven (se billede).

Jeg skal selvfølgelig have fat i en elektriker hurtigst muligt, men spørgsmålet er om hvor sikkert det er at købe nye sikringer, og få gang i lyset igen, med overskårne ledninger? ​Jeg er ret sikker ​på at jeg ikke kom ​"helt" igennem, men måske blot at snittet den.

Er det sikkert at stikkontakten blot er slukket eller skal vi slukke hele gruppen på relæet?

På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville jeg godt nok ikke gøre, i bedste fald springer sikringerne med det samme, og i værste fald ligger den beskadigede ledning og slår gnister. Havde det været mig, så havde jeg forsøgt at vride flexrøret ud med en skruetrækker eller andet, der kan komme ind bag ved (en smule af vægen går sikkert kaput, men det kan repareres bagefter). Herefter ville jeg klippe ledningen helt over, og blænde de ledninger, der kommer nedefra af med blindmuffer (enkelt samlemuffe) eller elektrikertape.

Men vent indtil en af elektrikerne herinde får rystet tempranilloen ud af håret, og se hvad de har at sige til problemet..  

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for svar :)

Det er modtaget. Vi læner os selvfølgelig op af det sikre, så vi slukker for relæet indtil da.

Det er måske værd at vide, at der intet er tilsluttet stikkontakten, og alle afbrydere plus lys er slukket i rummet. Går der fortsat strøm igennem til stikkontakten?

Beklager uvidenheden ​her hvis det er ​åbenlyst.

Vh.
Du skal holde sikringen slukket... som der bliver nævnt ovenfor vil sikringen i bedste fald blot springe igen. Kablet en kan ligge og lave gnister... og afhængig af tilstanden på dit hpfi relæ kan det overføre spænding til evt bygningsdele.... en elektriker vil finde ud af hvor kablet/ledningerne bliver forsynet fra og så enten fjerne det der, eller skifte derfra gennem flexrøret hvis muligt.
Om der er spænding i stikkontakten eller ej kommer an på og der er forsyningskablet til stikkontakter der er blevet klippet over eller om kablet kommer fra stikkontakten som så er forsynet andetsteds fra
Du skriver, ar der er gået to sikringer. Det burde indikere, at der to faser i røret, men lad os nu lige se. Kan du ikke hugge lid mere beton af og tage et billede af røret, som du lige åbner så ledningerne kan ses inden du tager billedet. Ledningene skal fornyes og røret skal repareres inden du fortsætter.

fase
Hej alle. En lille opdatering fra min side af, og jeg beklager jeg ikke vendte tilbage på de gode råd. 

Vi valgte at gå med den sikre løsning, og slukke for relæet og fik ikke pillet for meget ved det. Heldigvis fik vi fat i en elektriker ret hurtigt, der mejslede kablet ud, og fik erstattet de ødelagte ledninger med nye.  

Nu skal det blot lappes sammen med noget reperationsmørtel, og så kan vi fortsætte med flydespartlen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også